Saturday, July 16, 2011

pendidikan awal kanak-kanak

dah lama aku nak tulis tentang nih... tapi selalu terlupa.. atau malas nak tulis... ada gangguan jiwa dan macam2 lagi... nak bagitau nih... ada beberapa perkara yang ramai yang tak tau tentang pendidikan awal kanak-kanak... ramai juga yang pernah mengatakan... ooooooo.... ajar tadika la yer??? oooooooooo... nih nanti main ngan budak2 jer yer??? dan macam2 oooooo lagi yang ada....korang rasa penting x pendidikan awal kanak-kanak??? ke setakat ajar tadika semua orang boleh.. lepasan spm pon leh...

down dowh aku dengar... aku merupakan pemegang diploma pendidikan awal kanak-kanak... dan sekarang sedang menyambung ijazah sarjana muda pendidikan(pendidikan kanak-kanak)... gila kalau ada orang look down kat bidang aku.. angin tau x??? tapi x la angin mana pon... sekadar berkecil hati dan simpati kerana orang x faham kepentingan bidang yang aku ceburi....

aku ambil bidang nih setelah aku membuat kajian yang paling terperinci hala tuju aku suatu hari nanti... lagi pon aku belajar bukan sekadar apa yang budak tadika belajar.. aku belajar semua... dari fitrahnya kejadian manusia... korang nak tengok assignment aku??? korang pergi SINI. aku ada kongsikan sedikit tugasan aku... itulah antara apa yang aku belajar... mmm.. banyak lagi... dan kami belajar semua perkara... sebab guru tadika merupakan guru semua mata pelajaran... kami lah ajar english... math... sains... seni and lain2 lagi... termasuklah solat... kami mempunyai tugas untuk kenalkan agama kepada anak2... jadi berat tanggungjawab kami sebenarnya...

kalau ada di antara mereka yang kata cikgu tadika spm pon layak... aku nak bezakan... lepasan spm merupakan mereka yang masih muda n belia... mungkin terdesak untuk kerja.. atau tiada peluang untuk melanjutkan pelajaran kerana masalah tertentu.. yang zaman sekarang dah x banyak budak2 lepasan spm bekerja... mereka semua cari peluang yang lebih sempurna... jadi, kalo akademik diorang pon x bape bagus, korang pk nak ke diorang ajar anak-anak kecil tu dengan baik sekali??? saya pernah bekerja dengan mereka yang lepasan spm... hurm.. korang nak ke anak korang dicilinya mulut sebetul2nya pastu kurung dlm bilik gelap... aku x bleh marah... sebab aku muda dari diorang time tu...

bukan lah hebat sgt guru tadika yang berpelajaran nih.. tapi bezanya kami, kami telah diberi latihan dan didikan untuk handle kanak-kanak nih cara yang betul... aku pon x hebat... dulu aku pernah kena marah sebab wat salah... tapi aku terima.. aku mengkaji dan cari jalan lain untuk perbaiki kesalahan... pengalaman mengajar aku... ilmu membimbing aku... tapi mereka yang bidang terjun ke bidang nih... hanya mencari alasan kenapa itu dan ini.. mengutuk bos yang berat sebelah.. hurm... apa aku mampu buat... anak2 orang juga anak2 aku... aku didik mereka sama macam aku didik anak2 aku sendiri... korang tahu sapa bahan uji kaji aku untuk lebih memahami lagi dunia kanak2??? BACA ENTRI NIH..

kenapa??? sebab aku nak sesuatu yang terbaik untuk anak2 kecil itu... nak tau lagi tentang mereka??? baca sini dan sini ..aku cuma ingin ibu bapa diluar sana itu menilai... sebelum memilih tadika atau taska untuk anak2... kenalilah guru dan pihak pentadbir... entri2 susulan akan ada untuk lebih membantu.. ilmu x elok disimpan seorang... aku x kata aku bagus atau kami bagus... cuma kami ada latihan dan telah diberi bimbingan... malah kami harus membuat kajian... :) saya sendiri selalu membuat pemerhatian kepada kanak-kanak... kadang2 lepak dipadang permainan.. kadang2 bawa anak buah jalan2.. supaya saya menguji kesabaran dan kekuatan saya... 

hanya sebagai renungan.. dan bingkisan... :) smile always k...

12 comments:

n a g a_g e m o k said...

sokong2...bukan seng nak didik org..lbh2 lagi budak kecik kan...

jom komen mengomen di bog saye..

http://semangat10naga.blogspot.com/2011/07/efektif-mocroorganism-fermentasi-jus.html

ZWAN SABRI said...

Kalau banyak guru lepasan ijazah yang ajaq budak2 tadika, makin geniusla budak2 tu nanti..
btw, mmg berat tanggungjawab guru2 tadika.. paham2 jelakan karenah budak2 tadika macam mana.. ada yang berlari sana sini.. ada yang berak dalam seluar.. ada yang menangis jer x hemti.. mmg tabik springlah sama guru tadika.. ;)

MySuaraBlog: Lelaki Gemuk Sperma Sikit

Puan Kutu said...

betul.sedangkan nak didik seorang ank dirumah pun hilang sabar,inikan pulak budak2 tadika yg ramai tu..mmg sgt solute kt cikgu tadika..;)

alif ismail said...

tenang2... puteri tak baik marah2...

dorang jeles tuh sbb x dapat peluang sambung pendidikan kanank2...hehe..

bagi alif, kanak-kanak adalah peringkat paling kritikal dan memerlukan perhatian yang paling sempurna untuk dididik...

PeRmAtA bIrU said...

thanks semua untuk komen anda :)

erika nuris said...

betul kak..sedih sgt lau de org yg pndg rndah kat bidang kita pakk nie..dorg tak tau ke sgt susah tau..tp alhamdulillah..smoga org yg pndg rndah kat bidang nie akan pndg tinggi kelak..

ellyz md taha said...

assalam..first of all,nme sy hazliza..sy bkal stdnt dgree pndidikn awal knak2..emm,sy ade soklan,mmg bdang kite nih jd ckgu tdika je ke??..atau ley kej len?? msalnye keje kt pusat kluarge ke, pusat msyrkat ke..tq ea..ni fb sy..ellyz md taha..mgkn sy nk tnye bnyk lg kt akak..add sy ye..tq very much..

PeRmAtA bIrU said...

ellyz::: banyak bidang kita boleh ceburi.. buakn cikgu tadika saja.. tapi kita kena bijak cari peluang la... kita boleh jadi lecturer.. kita boleh jadi guru peralihan sekolah rendah... kita boleh kerja dengan jabatan kebajiakn dan masyarakat.. malah kita juga boleh diterima di mahkamah kanak-kanak... tapi semua tu kita kena cari peluang dan tahu lubang nak minta... :) paling senang.. kita boleh buka pusat didikan kanak-kanak sendiri...:)

Anonymous said...

Tahniah kerana memilih bidang ini. Hanya insan2 yang mempunyai tahap kesabaran yang tinggi je yang boleh mendalami bidang ni. Esp yang muda belia, belum berkahwin dan belum mempunyai anak. Saya sendiri setelah ada anak baru nk belajar tentang perkembangan anak2. Sebelum tu mmg tak ambil tau langsung. Tahniah sekali lagi dan semoga perjuangan anda sentiasa dipermudahkan.

Anonymous said...

Sokong2!
vee18

buenobueno said...

Akak smbg deg penddkan awl knk2 kat mana ? Sb sy skrg pn tgh cari mana tmpt yg sesuai nk smbg deg pndkan awl knk2 nie

buenobueno said...

Akak smbg deg penddkan awl knk2 kat mana ? Sb sy skrg pn tgh cari mana tmpt yg sesuai nk smbg deg pndkan awl knk2 nie