Thursday, July 14, 2011

~suspect utama case study(bahan kajian) aku~



kenapa aku cakap diorang ni bahan kajian aku??? sebab aku punya bidang pengajian adalah awal kanak-kanak.. iaitu dari 0-8 tahun.. so anak2 buah aku nih masa dikira kategori nih lah... ilmu baru yang aku belajar aku apply la kat diorang.. terutama dari sudut psykologi... memang menjadi la.. huhu.. so bila aku g mengajar aku ada cara aku sendiri nak handle kanak-kanak... tapi ada setengah tadika n taska aku kurang bersetuju cara pembelajaran dia.. kenapa??? sebab diorang terlalu menumpukan akademik kepada kanak-kanak...
memang akademik penting tapi yang paling penting dalam dunia kanak-kanak adalah kepercayaan bahawa belajar itu menyeronokkan... bukan membosankan.. ada pelbagai cara untuk belajar.. bukan membaca, mengira dan menulis ja... hurm.. paling penting peribadi itu juga pelajaran... jadi ajarlah anak2 cara didikan yang mulia.. yang baik.. jangan bila dah besar baru nak tegur.. melentur buluh tu biar dari rebungnya... ok???
huhuhu.. teacher is a mother even they are single... sebab??? kami membesarkan lebih dari 10 org anak-anak setiap kali sesi persekolahan.. dan dari isnin hingga jumaat kanak-kanak tu tinggal bersama kami hampir 12 jam... tapi ada juga yang hanya 4/5 jam sehari... :) macamna pon setiap wanita itu adalah mama..kan??? 

1 comment:

Anonymous said...

Ada tak lelaki ambil kos ni?