Saturday, August 13, 2011

Ramadhan itu bulan kebaikankah???

salam Ramadhan semua...
Assalammualikum

semoga semua antara kamu masih segar walaupon sudah masuk petang... jap jer lagi nak berbuka dah... 
saya cuma nak tanya kalian... bulan ramadhan ni bulan kebaikankah??? kalau begitu, macamna bulan-bulan yang lain???
saya memohon kemaafan jika ini membuat hati sesiapa bakal tersentuh.. tapi apa yang saya lihat ia bagai sebuah keajaiban.. kenapa??? sebab bulan puasa sahaja ramai orang yang menjadi baik.. sangat baik.. segalanya dijaga.. amalannya lagi.. tak payah cerita la... hari2 pergi masjid... malah ada wanita yang x bertudung, mesti pakai tudung n baju kurung di bulan ramadhan... pasangan kekasih pula mesti kurangkan perjumpaan mereka... x keluar malam sangat... duduk rumah ngan family.. bahagianya bulan ramadhan...

tapi kan best kalau bulan ramadhan nih sepanjang tahun... benarlah syaitan sudah diikat, jadi tak adalah kita di tarik-tarik ke jalan yang sesat... kan???

kenapa saya kata begitu??? sebab ketaranya, bulan lain selain ramadhan, masjid dan surau akan sunyi sepi, malam2 aktiviti remaja makin ligat.. keluar berkepit setiap hari, wanita2 yang dulunya berbaju kurung, dah kembali pakai seksi2.. malah ada yang dah x bertudung, make up lagi.. masyaAllah... kenapa itu terjadi???? adakah bulan ramadhan sahaja kita dituntut untuk membuat kebaikkan???

renung2kanlah... apakah bulan ramadhan ini dihormati kerana rahmat yang ada didalamnya??? atau sekadar ikut-ikutan tanpa keinsafan dan keikhlasan  yang tersemat di dalam hati??? kata orang tepuk dada.. tanyalah iman.. hati dan iman tidak pernah berbohong... yang membohong adalah sepasang bibir yang manis dengan kata2..:) 

8 comments:

asamasin said...

madrasah ramadhan.. :D

Zul Fattah said...

tak pasti jugak la..
tp yg saya tahu, bulan ramadhan ini, sebagi bulan untuk mendidik kita menjadi lebih bagus dan mencuci segala dosa kita..

Anggaplah bulan ni, sebagai.. carwash..bila keta kita dah kotor..carwash la yg kita cari..utk basuh dan cuci segala kotoran..

dan perbuatan semasa membasuh keta kita itu anggaplah sebagi amal ibadat di bulan Ramadhan..

Anyway..ini hanya pandangan sy..

NasZ said...

betul tu. bulan ramadhan, ramai jadi baik. lepas tu, kembali ke asal semula.

saya dah tag awak dlm segmen bloglist yuyue ye?

http://mohdnaser.blogspot.com/2011/08/segmen-yuyue-jom-join-blog-list-yuyue.html

asnizaziz said...

setuju..kan bagus kalo cmtu kan :D

CIK PARO! said...

betul tu..alangkh indahnye setiap tahun adalah bulan ramadhan..

yusuf Laili said...

Salam;
Bulan Ramadhanlah bulan paling istimewa antara bulan2 yg lain..byk peristiwa islam sejarah nabi berlaku dlm bulan ni..semua org islam tahu.
tak bermakna bulan tiada keistimewaan cuma bulan Ramadhan lebih sikit dari segi perolihan pahala..sebab tulah manusia sekarang berebut2 nak buat baik bulan Ramadhan.

Kancil 8349 said...

Salam Permata Biru,

Kancil ada tag nama tuan puteri kat GA...jika sudi, joinlah sekali

http://kancil8349.blogspot.com/2011/08/kad-raya-duit-raya-fairus-ibrahim.html

ZWAN SABRI said...

semua bulan baik.. cuma bulan ramadhan ni sebagai medan untuk mendisiplinkan diri kita untuk jd lebih baik.. mungkin disebabkan bulan ramadhan dia start pakai tudung, dia akan kekal sampai bulan2 seterusnya.. mungkin disebabkan bulan ramadhan dia slalu baca quran, bila masok bulan lain dia akan rasa somthing wrong klaw x baca quran.. ;)


MySuaraBlog: Lelaki Pun Kena Kanser Payudara