Wednesday, August 3, 2011

renungan:::: kisah seorang pemuda

hai salam ramadhan korang... ceria2 lah selalu..:)

ada satu kisah tentang seorang pemuda... satu hari dia berjalan2 di sebuah hutan... lalu dia ternampak seekor harimau... dia pon berasa sangat takut... lalu dia terus lari dan terjun ke dalam sebuah perigi... dekat perigi tu terdapat sebuah tali bersama baldinya.. lalu pemuda itu pon tersangkut pada tali itu... tiba2 pemuada itu terlihat seekor tikus putih yang keluar dari lubang perigi itu... lalu tikus putih itu menggigit tali tempat pemuda itu tersangkut... tiba2 air dibawah perigi itu berkocak.. lalu terlihatlah dia 2 ekor buaya sedang kelaparan di dalam air itu... hurm... dalam keadaan cemas itu dia terlihat pula seekor lagi tikus hitam yang keluar... lalu menggigit tali tempat dia bergantung... 

pemuda itu mula berfikir, jika dia panjat keluar, ada harimau, jika dia jatuh kebawah ada buaya... tikus pula sedang menggigit tali itu, dan x tahu sampai bila tali itu boleh bertahan... dia berasa sangat takut dan x habis2 berdoa kepada TuhanNya... tiba2 dia terdengar bunyi sekumpulan lebah yang lalu di atas perigi... dan tertitik lah jatuh setitik  madu yang sangat manis ke dalam mulut permuda itu... dia pon mula tersenyum dan merasakan nikmat kemanisan madu itu... sudah lupa harimau, tikus dan buaya.. yang dia ingat hanaya kemanisan madu yang dijatuhkan oleh lebah itu...

kawan2... tahu tak siapa pemuda itu??? yer.. aku saja berkongsi cerita ini dengan kalian.. biar sekurang2nya korang boleh renungkan.. mungkin aku akan bercuti dari berblog beberapa hari di bulan Ramadhan ini.. mungkin seminggu, sebulan atau selamanya.. itu semua kuasa Allah...

pemuda itu sebenarnya kita semua... harimau itu maut... tali itu jangka hayat kita.. buaya merupakan malaikat yang akan menyoal kita di kubur... manakala tikus pula malaikat yang mencatit amalam baik dan buruk kita... lebah pula hanya subjek yang membawa madu iaitu kenikmatan kita hidup di dunia.. jelas lah kawan2.. dengan secebis dan setitik madu itu bisa buat permuda itu lupa akan mautnya... dengan secebis nikmat yang Allah beri, seringkali kita terlupa padaNya... kita lalai hanya dengan sedikit nikmat yang tak terhingga...

renung2kanlah kawan-kawan... saya juga seorang insan yang sering lalai.. moga saya dan kalian sentiasa mensyukuri nikmat yang diberi.. sesungguhnya Allah maha pengampun, pemurah lagi pengasihani...:)

sekadar bingkisan sebagai renungan..:) salam ramadhan dan selamat berpuasa...

19 comments:

yusuf Laili said...

Salam Ramadhan;
Oooo,..kisah dan tauladan manusia rupanya..!!!

si para para said...

lalai, lupa, alpa.....

Nightroad said...

artikel utk renungan bersama.. smoga memberi manfaat kpd mrk yg membcanya trmsuk saya...^^

iMBobo said...

bagus cerita ni PB.. iMBobo pun rasa nak rehat skjap drp blogging..

iMBobo said...

bagus cerita ni PB.. iMBobo pun rasa nak rehat skjap drp blogging..

Pak Pis said...

Menarik dan entri ni bagus..kerna ianya membuatkan kita berfikir sejenak...hiburan Duniawi tidak menjamin kekal selamanya

rara pinkmafia said...

Ya Allah,sgt tersentuh bile baca kak =(

sememangnya manusia mmg mudah lupa.

asnizaziz said...

sedihnya baca kisah ni..manusia selalu lupa tntang hakikat kematian bila da asyik mengenangkan dunia yang palsu ni..istighfar T_T

si cantik sally said...

nikmati kenikmatan Tuhan beri...sebaik2nye kan ..hehehe..>_<

slamat beramal sis

selendang merah said...

betul tu kak..disebab kn sedikit kenikmatan kita terus alpa dalam kehidupan ini..thank sebab wat entri yng sebaek nie..banyak moral yang boleh dapat dari entri ini.

Nurnajwa said...

Happy Ramadhan jgak ;)

*suka entry ni, hehe*

AdinLala said...

Saya Menjemput Anda Untuk Sertai Segmen Ringkas Saye :)
- SEGMEN : Korang Dah Jadi Geng Terawih?

Nurasyiqin said...

betul2..betapa nikmatnya dunia sampai kita lupa pada dosa dan maut yang sedang menanti..=)

Afiqa Dayana said...

entry yg bermakna :)
selamat berpuasa ! hehe

Abang Stalker said...

ohsem! :) best cte ni..betul la tu..kita lalai dgn nikmat dunia smpai lupa sume tu.

Amy Syaquena said...

salam kenal dan selamat berbuka puasa, amy singgah sini dan follow , jemput ke belog amy.ada contest sedang berlangsung ,menangi fridge magnet , hamper dan cederahati dari Sinar Raudah..

Yumida said...

Mengumumkan....permata biru tlh ditag dlm segmen di bwh;

http://umikasum.blogspot.com/2011/08/contest-apa-tema-outdoor-uolls.html

Pink Diva™ said...

Salam ramadhan Nilam..

congrats for being my BOTW this week..:)

Shuk_ArChie said...

Pegrhhhh best! nice! betul3.. marilah kita sama2 jadikan Bulan ni sebagai sekolah.. Sebulan tu.. mesti boleh upgrade diri kita :)