Friday, August 19, 2011

putih itu bukan bersih

Assalammualaikum

entahla... tiba2 saya terpanggil untuk menghuraikan entri nih... apa yang dah berubah..

hurm... bila kita berblogging, jangan la berlebihan.. sebab jika berlebihan, x bagus.. banyak pengaruh positif dan negatif sebenarnya... dan ada juga sedikit faktor kelalaian... tapi x sewajarnya itu boleh berlakukan??? 

dalam entri tu aku ada bagi beberapa perubahan aku setelah berblogging dengan aktif ni... jadi biar aku huraikan kenapa jadi begitu.... sebenarnya aku nih bukan baik sangat pon...

aku lebih suka memerhati dari mula mengomel
kenapa??? sebab aku lebih menghabiskan masa aku depan laptop... dekat umah aku memang x der kerja sangat... sebab aku dok berdua ngan tok aku jer... jadi masak pon xbanyak.. kadang2 beli kat bazar sudah cukup... dulu aku x der kerja... jadi aku suka la cakap banyak... itu ini n macam2 lagi... tapi semenjak ada dalam dunia blog, aku sangat suka diam kan diri.. banyak masa aku, aku habiskan depan blog... jika x tahu buat apa kat blog aku, aku blogwalking, balas jejak n godek2 photoshop... kalau orang berbual ngan aku.. aku akan lebih banyak diam dan senyum.. sebab apa??? aku takut apa yang keluar dari mulut aku tu salah.. macam nak menaip... aku pk betul2 dulu... baru taip.. begitu la seadanya aku bercakap...

aku lebih banyak berfikir
kenapa??? sebab aku memang suka berfikir... bila dalam dunia blog aku baca macam2 pendapat dan cerita orang.. jadi aku tahu itu luahan hati dia.. so aku mula berfikir dalam dunia realiti kebenaran yang dinyatakan.. dan itulah puncanya kenapa aku lebih banyak berfikir... kadang2 aku cuba bayangkan apa yang dikatakan itu ada dalam hidup aku.. dan aku mula juga berfikir bagaimana, kenapa, dan apakah penyelesaiannya..

aku lebih cintakan Allah dan memikir hal2 agama
kenapa??? sebab selalu ada saja blogger tulis tentang hukum hakam agama.. masa baca aku mula ada kesedaran.. kadang2 tentang pemakaian.. tentang ibadah... itu semua menjadi lonjakan buat diri aku merasakan kerdil dan hinanya... dan aku mula mencari kesedaran demi kesedaran untuk berubah.. tidak mudah aku nak berubah terus.. tapi aku merangkak2.. kadang2 aku sendiri terasa malu bila membaca hal2 begitu.. malu kerana aku terasa seperti dikatakan pada ku.. di sinilah terjadinya perubahan...dan aku mula lebih mengerti...

dan hal2 lain juga sama.. semua terbentuk dari penulisan.. kadang2 masuk bilik mandi aku berfikir, masa drive aku pk.. dan kadang2 masa aku tengok tv pon aku fikir.. terkesannya penulisan blog nih.. walau kadang2 santai dan bersahaja, ia sangat memberi kesan... dan begitulah pengisian itu terjadi.. ia sama macam sebuah nasihatkan??? 

putih itu bukanlah bersih... kenapa aku tulis macam tu??? sebab putih itu kadang2 telah menyelindungkan kekotoran di belakangnya.. kadang2 dia menyebabkan kekotoran apada dasarnya dan adakala putih itu sekadar apa yang terlihat diluaran tanpa betul2 memerhati di sebalik keputihan itu... walau kadang2 kita lihat seseorang punya banyak kebaikan.. tapi kadang2 dia juga punya banyak keburukan... itulah yang cuba diandaikan..:) terima kasih sangat2 kira ada yang membaca..:)

5 comments:

syuzi syofia said...

waaaahhhh.... syok je bace.. itu masabahah diri namenye (^_^) anak sapa ni bagusnye... hik hik

syuzi ade tag Permata biru.. tgk sini
http://syuzisyofia.blogspot.com/2011/08/saya-mahu-duit-syiling-malaysia-siri.html

kapten kakak said...

terkena -.-

aimi adilah said...

sy setuju :)

QueeN TerataI said...

pasti ada je yg baca...

nuRuL haNis said...

anis da baca...=)