Saturday, December 8, 2012

TIPS menjadi blogger tegar

Assalammualaikum

blogger tegar.... tegar kah anda atau gian.... hurm persoalannya kenapa? dan bagaimana?

selalunya bila aku rasa seronok berblogging yang pertama sebab ada orang selalu datang singgah ke blog nih... lepas tu apalagi, diorang follow... dan lagi best bila diorang tinggalkan komen kat blog nih... memang seronok habis... dan disebabkan itu, aku akan membuat beberapa entry secara auto publish... sebab nak tarik orang datang blog nih selalu...

 tapi masa dulu tu aku buat entry yang publish kul 8 am ke atas akan selalu banyak yang singgah.... sebab? sebab kebanyakkan diorang baru masuk kerja n belum bertugas... so mesti sempat punya buat blogwalkingkan??? kedua entri yang selalu ramai pengunjung adalah waktu lunch hour... ha masa nih pon for sure lah sebab diorang ngah free... may be ngah diet atau x p lunch... dan seterusnya untuk mereka yang suka brjaga malam, entri pasti akan laku pada pukul 2 am ke atas... masa nih yang terjah banyak budak sekolah, atau student IPT... so kiranya blog akan selalu ada pengunjung... 

selain tuh aku tak lupa gak masuk segmen2  yang menjanjikan ramai follower... bukan apa nak cari follower sebab supaya bikin semngat lebih naik untuk berblogging... Almaklumlah, bakat n kemampuan yang diberi x mampu menandingi blogger2 hebat lagi... mana taknya kalau blogger hebat, sekali orang baca terus follow... ada gak yang menjadi bookmark di laptop2 org yang tidak mempunyai blog... hurm... hebat... so cara manualnya kita cari la follower sendiri... 

dan paling penting masa dulu tu aku ada orang2 feveret tersendiri... tengoklah mana yang berpotensi... singgah kat dia komen2 semua entry dia... yakinlah, dia juga akan datang dan buat komen... dari situ kita akan ada pembaca yang setia serta pengomen yang selalu ada kat blog kita... ha, berapa entry kita pon diorang akan datang... seronok, lama2 jadi sahabat di dunia maya nih... kiranya kita akan bertambah kawan la kan??? tetapi, kebanyakkan akawan2 aku tuh sekarang dah x aktif berblogging sangat macam dulu... sama jer gaya ngan aku... hahhaha... busy kot semua...

blogreading, blogwalking, blogrunning n segala jenis blog lagi lah... tu jangan lupa tau... sebab kalau kita lupa nak buat yang tu bermakna x ramai lah orang kita berkenalan nanti... so kadang2 luangkan lah masa baca kat reading list korang orang lain punya entri, atau terjah jer ke blog sapa2 dan terjah lagi melauli bloglist2 diorang... atau pon pergi facebook tengok lah blog2 yang ada dekat page2 blogger yang telah anda join... heheheh... kalau saya ada sahabat blogger, BA jr... dan ada la beberapa lagi... 

kalau xpon selalulah menempel kan diri ke blog2 yang hebat... buakan sebab apa, kadang2 kita komen2 tu, tuan punya blog yang hebat tu pasti baca, dan macam BA selalu buat dulu, dia promote blog korang... x pon pembaca2 yang lainyang baca komen, may be tertarik dengan komen korang n akan pergi ke blog korang... ok, itu aku selalu buat... baca komen orang orang n cari blog dia... mana tahu yang perangai macam aku nih ramai kan....

kalau korang nak mengharap o rang yang cari blog korang, pandailah main dengan SEO apa ntah tu... so bila kat google nama korang yang tertas bila di search tentang sesuatu topik... maka baguslah... pasti ramai pengunjung dari google... dan sekarang yang ramai pengunjung kat blog nih pon banyak dari google, tapi aku x pandai ber seo... cuma may be termasuk jer ke blog aku bila diroang mencari kisah2 hati, jiwa dan cinta... ha... nih bukan blog jiwang sangat2... cuma suam2 kuku... hehehhehe...

banyak lagilah tip- tip dan ilmu blogging korang boleh dapat dari otai2.. kiranya aku nih cerita berdasarkan pengalaman masa gila2 addict dengan berblog... serius masa tuh aku x peduliakan facebook ym atau segalanya... banyak masa berblogging jer... tapi sekarang biasa2 ajer... tulis bila ada idea n rajin menaip...

ok lah... sekian sahaja... :)

8 comments:

3no gr33ny said...

nak juga hamba jadi blogger yang tegar tapi masa tidak mengizinkan..terkadang banyak hal yang perlu didahulukan

Amoi Farah said...

Salam sy akan cuba semua tips yang awak beri terima kasih... :)

Zam said...

Bagus tips2 nih.. boleh dipraktikkan ;)

IMA SALSUZAIMA said...

wah wah wah..panjang lebarnya tips..hihi..

akuamir said...

haha, same, dlu aku pon tegar gak, tips tu sume mmg betul, tapi sampai satu mase kite akan bosan dengan ape yg kite buat, so aku mule balik blogging, tapi hanye untuk pengalaman aku je, dan tak pakse diri blogwalking,,ahha

sHaRiNa eLyaNa said...

tips yg baik tuk rujukan para blogger :) thnks for the sharing..sha follow ya :)

al_hakim said...

wah. otai ni..huhu

Mr.Superman said...

terus terang,sy bkn blogger tegar lg T.T masa x mengizinkn.