Wednesday, February 22, 2012

GOOD FRIENDS ARE LIKE STARS

Assalammualaikum 

hari ini merupakan hari ke 3 saya menghadiri kuliah untuk semester 6... tinggal 2 semester jer lagi untuk saya berjuang di sini... itu pun saya rasa amat panjang... sejujurnya semangat saya masih hilang... melayang.. terbang n tak tahu ke mana... dalam hati memohon agar kekuatan ini akan datang... akan pulang dan kembali kepada saya... ntahlah... saya yang lemah atau saya berpura2 menjadi lemah... saya sendiri x faham... 

teman, kawan2 dan sahabat... kala saya menulis nih, saya terfikir kepada sesuatu...
iaitu NIKMAT ALLAH...
saya nak berkongsi satu masalah dengan sahabat semua...

ketika kita menjadi yang terbaik... bekerja sebagai orang yang paling baik dan berusaha sebagai manusia yang baik... kita mengharapkan segala2nya adalah baik... sehingga kita akan mula menolak orang2 yang pada pemikiran kita bukanlah yang terbaik...sedangkan ketika itu kita sendiri tak pasti apakah kebaikan itu sebenarnya... sedangkan apa yang kita lakukan hanyalah mencari kesempurnaan...

sejelasnya... jika kita merasakan kita hebat... kenapa mesti kita menolak orang yang lemah??? tidakkah kehebatan kita itu juga bermula dengan satu kelemahan... lalu kita berdoa dan mengharap dari Allah.. maka Allah memberi kita peluang lalu kita menjadi orang yang hebat... syukur Alhamdulillah... 6 semester merupakan waktu yang panjang dan saya harus bersyukur dengan nikmat2 yang Allah bagi kepada saya...

saya takut... satu hari nanti bila saya jatuh, saya akan kehilangan semua kawan2 dan sahabat... sebab ketika saya melihat seorang rakan saya yang sedang dalam delima kejatuhan... dia sedang dipinggirkan...

sahabat... saya tahu untuk membuat tugasan kita perlukan seorang yang komitmen dan boleh membantu kita... kita perlukan orang yang bijak dan boleh menyempurnakan tugasan dengan baik... namun tidak semua manusia mempunyai kekuatan diri megatakan mereka mampu... mungkin mereka merasakan diri mereka tidak mampu untuk memberi cadangan, tiada keyakinan atau mereka mempunyai rasa rendah diri yang tinggi... disebabkan itu mereka menjadi orang2 yang telah dicampak keluar dari golongan yang bijak...

saya tidak mengatakan saya seorang yang sangat rajin, bijak atau mampu... cuma adakala saya terkilan dengan sikap diskriminasi kawan... satu geng sudah sempurna untuk satu kumpulan.. dan bagi saya satu geng itu pula terdeskriminasi dalam hidup saya... susah lah kalau kita cuma faham kawan2 dan geng kita... tapi kawan sekelas lain kita x nak cuba faham... sebagai manusia ada sebabnya di atas sesuatu kelakuan... kita hidup adalah bersaudara... bagilah peluang untuk diri kita mengenali kawan2 kita dengan lebih baik... bagi peluang untuk kita kenal semua orang yang berada disisi kita... sebab kita bersaudara... kalau kita memulakan perubahan itu dengan diri kita... memulakan dengan kata "saya" maka jika setiap orang juga begitu... amanlah bumi ini... punya penuh kasih sayang antara satu sama lain... kan?hanya kita mampu mengubah diri kita...:)

dan hari nih saya terkelu... seorang teman datang mengucapkan terima kasih dan terharu kerana saya menerima dengan hati yang terbuka dia masuk ke dalam kumpulan saya... pertama kali ada manusia yang datang berterima kasih kepada saya... mungkin dengan membuat perasaan dia begitu dia mampu memberi kerjasama pada saya, dan memadamkan semua tanggapan yang pernah orang kata pada dia... manusia itu pasti berubah dengan peluang... Allah sering memberi kita peluang, bagi menebus kesilapan lalu.. kerana Allah itu Maha Penyayang dan Pengampun...

Semoga Allah memberi kekuatan kepada saya untuk meneruskan liku2 kehidupan ini.. dan semoga Allah membantu saya dalam menjadi seorang hamba yang bertaqwa dan ikhlas dengan segala dugaan yang diberi olehNya... 

KETIKA KITA MERASAKAN DIRI KITA HEBAT,
INGATLAH ALLAH YANG PALING HEBAT,
DAN KETIKA KITA TAKUT MENERIMA KESUSAHAN,
PERCAYALAH ALLAH JUA PEMBERI JALAN PENYELESAIAN,
SERAHLAH PADA DIA, DIA LAH MAHA MENGETAHUI SESUATU YANG TERJADI,
DI LANGIT DAN BUMI...

selamat berjuang sahabat... dan selamat maju jaya...:)

5 comments:

ZWAN SABRI said...

Setakat ni zwan ada ribuan kawan.. tapi untuk sahabat, still zero.. HUHU.. btw, mesti teman Nilam tu terharu sangat2 sbb Nilam sudi amek dia masok dlm grup.. :)

Gen2Merah said...

terharu saya membaca luahan ini.. kawan dan sahabat ada bermacam2 kan... hadapi semuanya dengan penuh ketenangan.. asalkan kita kuat utk meneruskan liku2 kehidupan ini..

Cikgu Ma said...

teman dan sahabat yang jujur, hadiah yang tak dapat diganti dengan nilai wang ringgit

Selendang Merah said...

dh sem 6? dekat nak habis dh kn..fokus taw..

sahabat yg sejati sukar di cari dan di ganti, ia hadir tanpa kita sedari...hanya Allah yg mengetahui..

Marina said...

susah nak cari kawan di kala susah...