Friday, December 30, 2011

KELDAI

Assalammualaikum

hurm... tengok pada tajuk dah macam pelikkan??? kenapa keldai??? ok, tiba2 saya terfikir sesuatu... tapi  tak ada kena mengana dengan hidup, mati, logik2 sains atau apa2 sahaja kisah sejarah k. cuma ada sedikit kaitan dengan cerita kanak-kanak dulu... ok, keldai... kalau baca buku2 cerita mesti ada cerita yang mengata keldai nih bodoh, lembab dan suka menurut apa sahaja perintah manusia....

tapi dalam sedar atau tidak... sebenarnya keldai itu tak lah bodoh manakan??? bukan lah sesuatu yang lembab dan sebenarnya dia tu sangat baik dalam menurut kata....

huhu... apa yang saya mengarut nih...

ok, cuba kawan-kawan fikir, kalau cerita yang berkaitan dengan keldai mesti diumpamakan keldai itu bodoh dan lembab... tapi disebaliknya keldai itu mempunyai jiwa yang sangat kuat. walaupun dia x kuat untuk mengangkat beban yang berat, dia tetap lakukannya... kenapa? sebab keldai mempunyai sikap yang baik iaitu

TIDAK BERPUTUS ASA SEBELUM MELAKUKAN SESUATU PERKARA

dalam melakukan sesuatu perkara, kadang-kadang kita merasakan perkara itu berat untuk dilakukan dan tidak termampu... namun sebelum mencuba janganlah mengalah... sebab kadang-kadang kita sendiri tidak tahu tahap kemampuan kita.... 

kenapa tiba-tiba saya teringat tentang keldai??? sebab bagi saya keldai itu setia... banyak cerita kanak-kanak menceritakan kebodohan keldai... tapi mereka lupa nak ibaratkan kesetiaan keldai... keldai juga rajin... bukan sahaja dia rajin malah dia sangat suka berusaha...

:) apa motif entry kali nih??? saya cuma nak berkongsi satu rasa semangat...
selalunya manusia akan mengalah bila melihat kekurangan di depan mata, kelemahan pada diri... tetapi dia belum mencuba melakukannya lagi... janganlah mengalah sebelum berjuang.. sebab percayalah kadang-kadang kita rasa biru tu sangat cantik dipakai tapi hijau itulah lebih berseri bila dipakai. 
nasihat untuk diri sendiri juga...:)



5 comments:

aimie amalina said...

huuuu
setiap kejadian Tuhan tu x pernah sia2 kan..
seronok belaja dgn alam :)

keldai yg patuh dan x putus asa kan :)

ANISA said...

semua tgk keldai tu terus pada negatif...mula2 pelik jugak tajuk entry...siyes,bagus...

ni baca jugak
http://anisa-mylife.blogspot.com/2011/12/is-it-my-engagement.html

Zul Fattah said...

tima kasih sahabat.. rasa bersemangat pulak utk menghadapi final exam ni.. perasaan skrang tgah down.. haha.. ok.. aku akan cuba berusaha utk lakukan yg terbaik...

Gen2Merah said...

sebuah penceritaan yang menarik.. all the best buat semua

anyway, selamat tinggal kenangan 2011... kita mulakan lembaran baru 2012

Selamat Menyambut Tahun Baru 2012 buat istana Biru... thanx sudi jadi sahabat saya di alam maya ini...

~CAHAYA~ said...

btol tu, jgn mengalah sebelum berjuang...

timekasih..sy suke n3 nih