Thursday, August 11, 2011

segmen::: pengalaman beraya dikampung

.:the truth of me:.

sapa nak join klik header k...:)

ok, sebenarnya aku x der sangat citer beraya di kampung nih.. sebab aku memang dok kampung.. huhu.. citer gak la k.. walau kurang ingat...
thanks hira sebab ajak saya join.. sangat2 menghargai...

ok, bestnya beraya dikampung adalah suasananya.. dulu aku dok umah papan, kawasan kampung yang memang damai dan harmoni dengan berpasirkan pasir pantai yang putih dan pokok kelapa yang banyak.. so, di setiap pokok kelapa tu akan ada la pelita bagi menerangi kawasan rumah aku...
rumah kampung yang kecil tu selalu menjadi tempat saudara mara berkumpul sebab itu rumah nenek aku dan kami sekeluarga tinggal di situ... 
paling seronok apabila malam raya... memang best main bunga api ramai2... masa tu ada seorang mamak yang kayuh basikal jual bunga api. kacang.. hahaha.. sekarang mungkin dia sudah tua, atau dah x ada di dunia fana ini... huhu.. kami beli bunga api kat dia la.. yang batang merah ada, yang besi, juga yang warna warni... aku suka main yang warna warni... hehhe.. sebab panjang... 
masa tu aku tak akan hiraukan tentang baju raya, langsir umah atau pokok bunga.. semua mak, tok/nenek dan kakak aku yang buat.. yang aku tau main bunga api ngan sepupu aku.. hahahah...
yang pasti setiap kali malam raya aku nak pakai baju tidur raya.. so aku ada baju tidur baru... hahah.. kelakr.. semua aku nak baru... 
meriahnya malam tu.. aku rasa macam x mau tinggalkan malam raya sebab.. aku rasa malam raya adalah malam yang paling meriah sangat2... hurm... siaran tv pon best2.. tapi masa tu aku x peduli sangat siaran tv... hahhaah...
bila pagi datang menjelang, bising la semua orang kejut aku untuk bangun raya.. hahhaah.. seronok sangat2... baju raya aku da comfirm siap di iron dan disangkutkan??? wahhh aku orang paling seronok.. mandi2 n terus pakai baju raya... sementara tunggu tok, abah n abang aku balik sembahyang raya.. aku kacau kakak n mak aku kat dapur.. huhu.. keja aku makan sebab dah x payah puasa... 
bila semua orang balik sembahyang raya, aku tunggu sesi salam memohon ampun... ya aku nak bongsu dan aku lah yang terakhir, waktu tu aku hanya nak duit raya ja.. adoi.. huhu.. pelik bila tengok orang menangis...
heheh..lepas tu sesi makan lagi.. aku juga yang mendahului.. dan kemudian sesi pergi raya rumah orang.. hahahah... lawak2... tapi seronokkan zaman kanak2...
aku bercerita nih pengalaman raya aku kecik2 dulu.. mungkin dalam tahun1995 atau 1996 kot... ini la yang sempat aku ingat.. hahahah.. kecik lagi masa nih...dalam 8/9 tahun.. heheeh

panjang x??? keh2... saja mengimbau kisah silam... sebab makin besar makin sunyi hari raya ku..:)
thanks tuan segmen..:)

1 comment:

NasZ said...

sama la. saya pernah keje kat wayang dulu, 3 tahun balik raya selepas 2 minggu raya. sebab masa raya la wayang penuh. nasib baik mak saya faham.

MOHD NASER.com