Sunday, August 21, 2011

KUIH LOPE vs BUAH MELAKA

ok.. mungkin gambar tadi x jelaskan??? kat utara ni nama kuih nih kuih lope... ejaan x pasti la macamna... dia di buat dari pulut, dan ditaburkan kelapa n makan ceceah nagan air gula.. nampak sama macam kuih buah melaka... tapi sebenarnya tak sama... huhu.. untuk sapa yang tak tahu apa itu kuih lope yang menjadi kegemaran aku selama 20++ hidup di bumi Allah ni..ini lah dia!!! jeng3...


ok... kat rumah korang atau kawasan korang kuih ni dipanggil apa??? ke korang x pernah makan??? hehehe.. meh nanti jumpa aku belanja korang.. ececeh... ahhaha.. ntah bila kurunkan??? 

berbeza tau ngan kuih buah melaka..:)

nampak macam sama... tapi sebenarnya tidak serupa..:

heheh.. nanti korang cari kat kedai k..:) buah melaka aku pernah la tengok kakak aku buat.. lope aku rasa buat macam ketupat jer kot.. bezanya warna..hahaha.. jangan percaya..aku ngarut saja..:)
nak resepi boleh pergi sini dan sini k..:)

7 comments:

aimi adilah said...

sy suke ag kuih lopis... :)

Cik Baju Kurung said...

ohh . lain erk? tak pernah makan pun. nanti nak tanya mak cbk. hehe :)

MissViVio said...

ska sgt kuih lopis ni!! :D

Puan Kutu said...

kuih lopis la.ada nama panggilan lain ker?hehe..klu buah melaka tu ada org panggil onde2..

Zul Fattah said...

la..kuih ni ke? selalu makan la..
tapi tak ingat r nama dia kuih apa.. huhu

msredcheesecake said...

dua2 feveret....buka lambat lagi ni...baru habis sahur....hhuuu

SITI NOORNADIYANA said...

kat tempat yana panggil ni kuih lopis. memang sedap pon. harini berbuka jap lagi, makan kuih ni lah. :P