Sunday, August 7, 2011

ketakutan dan kerisauan itu hanya seketika

selamat pagi semua, saya mengharapkan anda sentiasa gembira k..:)

hurm, malam tadi dekat rumah saya hujan, angin kuat sangat2... ribut... dan bunyi bumbung umah macam nak terbang.. takut... saya terus offline and shutdown laptop.. masuk bilik, duduk atas katil diam2... bila hujan dah reda, saya pon on balik laptop dan on9... hurm... 

masa tuh saya mula terfikir, kuatnya angin... mungkinkah ini hari terakhir saya... ya... saya memang takut pada angin yang kuat.. memang risau pada hujan yang lebat... tapi saya lupa, angin juga peneman dikala tidur saya lena.. cuma bila ia terlalu kuat saya mula takut... hujan juga peneman di kala saya berasa nyaman, tapi hujan yang menderu dengan lebat memang merisaukan... 

dulu saya pernah tinggal di rumah yang hanya tunggu masa dan tika untuk roboh... dikeliling rumah itu ada banyak pokok kelapa... seringkali lah pelepah2 serta buah kelapa jatuh atas umah.. maka bocor la syiling dan bumbung umah.. hujan saja akan jadi waterfall dalam umah tu.. cuma tahan ngan besen jer... bila hujan saya mula risau.. bila angin saya mula takut.. saya pon mula menyorok dalm bilik diam2... kadang2 duduk bawah selimut... takut punya pasal... ini kisah benar... tapi syukur Alhamdulillah... seuzur mana pon umah tu, kami masih boleh berlindung.. masih selamt.. sebab tiang seri yang menjadi penahan umah tu sangat kukuh dan kuat berdiri... maka rumah tu pon boleh dikira selamat la lagi sehingga kami sekeluarga pindah ke rumah yang baru... 

kadang2 pengalaman2 dan rasa hati yang dilalui masa kecil sering memburu kita bila dah dewasa.. ia kekal bersama kita, ia kekal bersama kita untuk selalu dikenang sampai bila2... hurm.. apakah nasibnya kanak2 yang berada  dalam negara yang berperang... tiadalah nikmat kehidupan bagi mereka...

dan kita harus bersyukur.. tuhan hanya menguji kita dengan sikit kekurangan dan ketakutan.. kemudian dia ciptakan sebuah ganjaran yang membahagiakan... tapi2 kadang2 mungkin kita terlupa dengan segunung nikmat dan kurniaan hanya sekadar secubit kesakitan... saya menasihati diri ini, kalian, marilah kita menjadi hamba yang sentiasa bersyukur...

p/s::: solat itu tiang agama.. ribut taufan lanina datang melanda... ia tetap akn kukuh tanpa tumbang walau seketika..:)
mulakan hari anda dengan senyuman..:) 

3 comments:

Yumida said...

yup...semalam pn angin kencang kt sini...diiringi guruh n kilat..takut sesgt... alhamdulillah reda slps 2 jam...tp harini dijangka kt china akan menerima tiupan angin kencang kn dlm berita semlm..hope semuanya selamat...

NasZ said...

betul tu. sentiasa bersyukur.

MOHD NASER.com

Mrs.Yie said...

kat tempat akak malam tadi ribut jugak..dalam jam 2 pagi..adoi..takut sangat la..

dik..jom join segmen kalau nak..
JOM TAYANG BAJU RAYA