Friday, June 10, 2011

peperangan apakah ini??? TEACHER TO BE N TO BE TEACHER

ehsan encik google

ok... apakah yang saya cuba sampaikan??? ok sebenarnya sejak beberapa minggu ini.. dekat laman sosial facebook saya sedang berlangsungnya peperangan... kenapa teacher to be N to be teacher??? sorang tu for sure la bakal gurukan??? sorang lagi dah jadi seorang guru tapi .... heheh.. ntah la yer kenapa... ok... perang apa yang diorang ketengahkan... perang tak puas hati lakan??? dah tentulah jelas lagi bersuluh ni kisah student x puas hati kat lecturer... student tu kawan aku... lecturer tu... pensyarah aku.. jadi sapa aku nak sokong??? ha jawapannya.. x mau la sokong sapa2... silap aku nanti... 

kawan aku kata nak meraikan dia tamat belajar ngn pensyarah tu.... so dia pon melepaskan segala ketidakpuasan hati... ha... semuanya bush3... kena tembak ngn senapang gajah...hahaha... so kawan aku pon marah gila2.... antara post dia... x mo la tunjuk... aku takut..hahahhaha... 

pensyarah tu pula.. diam aja... pastu lama2.. dia pon membals kenyataan dengan dalil segala macam... adoi.. pastu adala bebrapa org yang backup pensyarah itu... n ramai la gak cuba nasihatkan kawan aku tu.. tapi bagi dalil dan kiasan la... ha...itu cerita yang dapat aku selitkan... 

so kat sini aku cuba huraikan kenapa tercetusnya peperangan nih:::::
seikhlas hati aku bukan kaki ampu.. x ada faedahnya aku nak mengampu tau.. tapi kawan aku ada betulnya... orang laki nih ego dia tebal... dan kematangan dia agak lambat tau... walaupon sama2 amik degree ngn aku  dan senior aku.. tapi dia muda dari aku.. so aku faham.. jiwa yang menolak macam dia... korang nak sabar bolehkan??? tapi bila tahap kebencian tu dikuasai oleh fikiran.. maka tiada satu pon tindakan yang sewajarnya boleh dilakukan melainkan meletup... bila dah meletup itu la yang jadi.. siap warning nak sepak bila jumpa...adoii parah.... 
dia tak salah... bagi aku.. tindakan dia tu yang salah sikit sebab meletup di kawasan terbuka.. kenapa dia x jumpa in personal ngn pensyarah tu dan berdebat la... nak tumbuk time tu pon x pa.. sebab berdepan dan berbicara eye to eye... cara aku nih pon salah.. sebab aku wat post nih tanpa pengetahuan ke dua2 pihak..hahah... 
ok.. kenapa dia berang ngn pensyarah tu???? pensyarah tu ajar seni lakonan.. so orang seni ni emo diorang lain macam.. punya la nak kita incharacter.. dia wat betul2 tau.. kalo kita x bleh in character.. kena maki, marah n hamun macam2. bukan aku tak pernah kena.. aku kena sampai nangis teresak2 tau.. sampai aku jadi stress tahap gaban.. masa tengah latihan la.. lepas tu aku buang ja kat situ.. sebab kalo aku ingat aku jadi la macam kawan aku... mungkin pensyarah aku nih pakar bidang lakonan dan pengarahan teater... tapi dia lupa apa sepatutnya seorang guru itu ada... guru tu harus ada cara mendidik anak muridnya... kenapa aku kata macam tu... sebab seorang guru ada idola ank murid.. try korang test pegi ajar buadak tadika sesuatu yang bertentangan dengan apa guru dia suruh.. for sure aku komfem dia akan kata.. "tapi.. cikgu kata...." ha.. guru tu mulia tau idola semua orang.. secara sedar atau tidak... jadi bila seorang guru menggunakan maki hamun n tengking dan menjatuhkan aib pelajarnya... maka pelajar itu juga bertekad la untuk membuat perkara yang sama. oh..lu leh wat..lu ingat wa x bleh ka... walupon budak IPT tapi kita nih human... bila rasa hormat dan kewarasan pada seseorang itu hilang ini lah yang terjadi...
penting sebnarnya seorang guru tu... dia kena ada psikologi untuk memikat para pelajr.. terutama remaja dan lelaki yang hampir dewasa... bukan macam kita ajar budak darjah 1... kalo kena marah n herdik tunduk sampai mencecah tanah.... huhuhu..

nampak x macam aku nak sokong kawan aku?? x kan??? ini open.. dalm mana2 bahagian sebagai guru ke, pensyarah ke, jiran atau sapa saja.. bila kita deal ngn budak yang remaja atau hampir dewasa...jangan memalukan dia.. jangan jatuhkan air muka dia.. terutama lelaki.. dia boleh berdendam dan baling balik perkara yang sama tu pada kita... kalo ada kes pelajar pukul,terajang cikgu semua tu... wajarlah.. saya tengok video.. cikgu yang tengking dan berkeras... ilmu seorang guru tu kena luas... jangan disimbah air pada api yang marak.. sebab api tu akan terus marak... buat la sesuatu yang bisa jadi penebat... kalo dia maki cikgu.. cikgu jangan maki dia... hurm... betul x???

ok.. balik kepada kawan aku... kau bakal guru... so ko fikirlah cara terbaik untuk settle masalh nih... jangan angin2 tau... sebab orang yang x tahu cerita dan x berada kat tempat kita x dapat merasakan pedih hati kita.. mereka akn tunding jari dan kata kita biadap... cuma kita saja yang tau situasi sebenar... so tunjuklah yang kita cukup matang nak deal masalah nih semua.... ni pon nasihat untuk aku dan sapa2 saja... memang perasaan benci n marah tu bila menguasai kita sakit sangat2.... boleh lupa diri tau... kita boleh maki n marah2 macam tu ja... sabar tu sifat mulia tau...
p/s... dalam sekelompok orang yang sama mengutuk di belakang x kan semua yang akan berdiri bila berdebat di depan... jadi jangan lah kita wat satu tindakan yang salah.. kawan2 tu x semua jujur dengan persahabtan.. hurm... :) 

No comments: