Tuesday, May 31, 2011

saya juga seorang wanita (part 1)

saya lupa... saya da x letak salam di gerbang istana...


ASSALAMUALAIKUM...


kawan2... kalo tgk tajuk en3 nih sudah pasti kamu dah tau apa yang saya nak tuliskan??? biarlah saya berterus terang... dari mata saya wanita nih ada ramai.. dengan pemikiran yang pelbagai..kerenah yang x diduga dan macam2 lagi.... untuk part1# saya nak ceritakan tentang:::

~WANITA CANTIK~
sapa wanita cantik pada pandangan kaum adam??? mungkinkah yang begini???
  

kalo yang begini memang cantik2 kan??? saya minat mereka juga... dan saya yakin kawan2 pon minat mereka juga... tapi apa gunakan cantik luaran..dalaman??? ntah la...

saya pon seorang wanita juga... saya pon mengharapkan saya jadi cantik.. dan saya bersyukur... apa yang Allah ciptakan saya itulah yang terindah... 
tapi saya sentiasa rasa takut... takut tentang erti cantik dalaman... biarla org tengok luaran hodoh...tapi dalaman.. saya nak cantik kawan2...

saya ada satu kisah benar::
saya ada seorang kawan yg bg saya cantik.. sedap mata memandang.. tapi dia sangat menyakitkan mata dengan tingkahlaku dia.. bagaimana yer??? hari pertama jumpa dia...
hati saya berdetik:::MASYAALLAH!! LAWANYA DIA NI...
lama2 kami kenal dengan lebih rapat... kawan2 mata saya tak boleh menipu.. dulu sy kata dia cantik.. tapi sekarang saya tengok dia sama aja ngn org lain.. bukan cantik sangat pon... cemburu ke kawan???
x.. buat apa saya cemburu dengan kawan sendiri... tapi bila dalaman x menyerlah.. sinar cahaya seri kecantikan tu hilang kawan2...

cuba kawan try amalkan::: nak jadi cantik...
tanamkan rasa ikhlas dalam hati.. buat kerana Allah dan luhurkan hati..
biar org jahat dengan kita tapi kita tak jahat pada orang...
tunduklah bila dimarah..sebab bila kita tunduk org yang mrh x akan terbakar sgt..
mengalah bukan beerti kalah...
dan solat 5 waktu.... jangan tinggal...
kawan2 seri wuduk tu akan menyerlahkan kecantikan kita...
saya pernah tgk kawan2 saya yang begini...
dalam kelas diam dan berzikir.. selalu mengambil wuduk.. hati mereka bersih kawan2..
saya x dapat menilai kebenaran itu.. tapi bila org memandang rendah pada mereka mereka diam dan menangis atas sejadah.. x balas pon pada org lain..
muka mereka sangat bercahaya.. tak cantik pon mereka... tapi sejuk mata memandang... 

saya sendiri x selalu amalkan.. saya bukan la wanita yang sebegini..kadang2 melatah juga.. namun saya berdoa semoga suatu hari saya memiliki kecantikan begini...
ia kekal hingga mati kawan2... 


kaum adam... pilih la wanita yang betul.. jangan lihat dia solat dan bertudung labuh..itu yang terbaik..kadang2 tudung labuh itu yang melindungi diri mereka dari wajah sebenar... cari la yang ikhlas.. sebab wanita yang ikhlas sukar dicari dan payah ditemui.. hatinya bukan untuk harta,rupa, kasih sayang.. tapi kerana Allah.. walau kau lumpuh kaum Adam.. wanita cantik ini akan berdiri disamping mu memberi kau kaki dan tangan..
ini sekadar apa yang mata dan hati ini faham... jika ada kesalahan minta dibetulkan... :)

2 comments:

cik azeya said...

bestlah entri ni. kagum.

cantik kene pada hati kan? kalau hati bersih, semua akan jadi bersih.

btw, suke ayat awak yang ini.

alau kau lumpuh kaum Adam.. wanita cantik ini akan berdiri disamping mu memberi kau kaki dan tangan..

:)

PeRmAtA bIrU said...

thanks cik azeya... heheh.. hanya penulisan hati..