Tuesday, November 29, 2011

kebaikkan itulah keburukkan

Assalammualaikum

hurm... ntahlah kenapa, hati ini suka merungut.. suka mengungkit dan membenci...
harapnya aku akan berhenti mendera hati aku lagi... 
apa yang kita fikirkan baik.. bukan lah terbaik buat kita.. dan apa yang kita fikir buruk, tidak lah buruk dipandanganAllah...
maka kebaikkan yang kita pandang, mungkin keburukkan bagi Allah.. dan keburukkan yang kita rasa, mungkin kebaikkan untuk Allah...
kita perlu redha... bersyukur pada hadratNya...

aku!!!
ingin sekali aku luahkan rasa hati ini...
benar... aku selalu senyum bila orang kata 'gemuk'
tapi apa yang buat aku terus kuat, 
aku yakin Allah mencipta aku dengan penuh kebaikkan...
pernah sekali, aku teringin nak naik kereta kuda.. di Taman Tasek Titiwangsa...
tapi orang yang menunggang kuda tu kata
" saya x bleh bagi awak naik, patah roda saya"
masa tu aku sangat berkecil hati... sedangkan pak cik tu pon bukanlah kurus sangat...
aku berkata" kenapa dia nak mengutuk ciptaan Allah" 
bukan lah aku yang menjadikan apa yang telah tercipta...
hurm....

untungkan orang cantik... tak perlu menjadi bijak, pandai atau rajin...
semua orang akan menyayangi mereka... terus dipuja dan dijadikan orang yang paling istimewa...
orang macam aku nih??? dicerca...
x perlulah aku menjadi terlalu berjaya atau berusaha...
orang kata, gemuk tiada kerjaya.. biarlah result cantik tak terkira.. tapi masa depan pasti tiada.. nak berkeluarga pon belum tentu ada lelaki yang suka...
hurm... 

pernah aku pergi ke majlis motivasi... tapi penceramh tu kata orang gemuk tuk bukan lah satu virus yang boleh berjangkit... kem motivasi pendidikan tiba-tiba dijadikan isu gemuk sebagai jalan gurauan...
kata dia lagi,"gemuk tu satu pilihan"
hurm... mana mungkinkan????

kalau orang miskin nak kaya, sudah pasti dia berusaha pelbagai cara, dan jika Allah masih belum membuka jalan dia... mungkin dia masih berada seperti hidup asalnya...

bukalah fikiran anda... dalam hospital yang besar.. bukan orang gemuk saja jadi penghuni rasmi, tapi orang kurus juga sangatlah ramai... tu pon x kanlah korang x bleh pk yang segala kejadian dan dugaan adalah milik Allah... kita berusaha dan terus mencuba...

kalau aku nak ingat kembali... punya wajah yang cantik, body yang mantap bukan saja bonus untuk memikat si pemuja cinta...
tapi mereka juga senang untuk membuat kerja.. dan selalu diberi kuasa...
tak adil sangatkan???
kalau hidup orang gemuk tiada guna di dunia... aku harap hidup kami lebih bermakna di sana.. di sisi tuhannya.. Allah maha segalanya....
setiap kali ada yang cuba membandingkan aku dengan kecantikkan seorang wanita hakikatnya... aku cuma memohon Allah berikan hati-hati mereka sedikit ruang untuk memahami aku sebagai seorang manusia...
hurm....
sekadar bisikan hati... dan bukan untuk meminta keji dari orang yang tak pernah mengerti!!! 

11 comments:

kiz said...

celik mata celik hati.. usah dicela ciptaan Ilahi..

Gen2Merah said...

dah lumrah manusia kan.. selalu menjadikan kekurangan seseorang itu utk menjadi bahan jenaka.

Bersabar la. Mesti ada hikmah di sebalik apa yang Allah telah jadikan. tiada manusia yang sempurna.

Kadangkala Allah sengaja anugerahkan kita kekurangan, sebab Allah sayangkan kita. Sebab bila kita dah jadi cantik, mulalah kita akan bongkak, sombong, dedah aurat sana sini, atau lebih terdedah utk dikacau atau dirogol orang..

So bersyukurlah kita jadi manusia yang sentiasa redha dengan apa saja ketentuan.. Semuanya ada hikmah yang tersembunyi kan..

Dylla Abas said...

alahai..rasa sedih pula baca luahan hati puteri ni.sabar ye dik.orang yg selalu m'pertikaikan kelemahan dan kelebihan org lain selalunya jenis yg tak bersyukur.setiap kejadian Allah tu kan ada sebabnya.Allah tak pernah letak syarat bagi yg ingin berjaya dari kalangan yg kurus dan cantik saja.bersyukurlah kerana kita yg dipilih untuk merasa hikmah Allah begini :)

yusuflaili(Goku) said...

salam;
macam satu keluahan je bunyinya,..apa2 pun setiap yg dicipta oleh-Nya baik yg baik,buruk,manis,masin,cantik,hodoh,kurus dan gemuk semua ada sebab tersembunyi...dan masing2 diberi oleh-Nya kelebihan dan kelemahan masing2.

Zul Fattah said...

jangan ditanya kenapa kita..? kenapa mesti kita?
tapi tanyalah dia, siapa kita? bersyukurlah dgan ciptaan Allah ini..
setiap org ada kelemahan dan kelebihan masing2.. senyum sikit... :D

p/s: aku suka popuan yg gemuk.. cute je.. hehe

PeRmAtA bIrU said...

:) thanks kawan2 untuk semangat itu...

3no gr33ny said...

tuan puteri..cantik kurus hanya luaran..yang penting hati kita dan kita pon tahu hati kita macam mana kan..terkadang hamba suka pula tgk orang yang sedikit berisi dek kecomelan dan ketidakpura-puraan mereka..

banyakkan bersabar yer puteri...

afzalsukasuki said...

sedihnya :( gemuk..subjek yang selalu diketengahkan.adik afzal pun gemuk buatkan dia tak kawen2 sampai sekarang. kadang2 afzal geram gak, mulut dia asyik merungut gemuk..tapi dia tak kawal cara pemakanan yang baik.nak ditegur..dia marah afzal balik.berbalik pada cerita IB ni.. sangat tak patut bila isu gemuk dipersendakan.setiap orang perlu jaga sensitiviti sesetengah orang.sekiranya ingin menegur, tegur la dengan cara yang sesuai dan berhemah

Shuk_ArChie said...

Saya pernah berada di tempat anda... (i've been there). Sabar ye.. motivasikan diri untuk berdiet. Saya tgh berusaha mendapatkan badan yg cantik. Bukan kita hodoh tapi manusia memang menilai melalui rupa.. itulah realiti yg perit untuk ditelan. Saya pernah dipuji kerana memiliki hati seorang lelaki "impian" wanita. Ada juga yang berkata saya 1 dlm sejuta. (bukan saya berbangga, cuma nak berkongsi cerita.. saya x sempurna). Tapi segala kebaikan n sikap saya x dipandang manusia.. Semuannya menilai melalui rupa. Disebabkan gemuk saya masih juga d sisihkan. waktu susah saya bersama, waktu gembira n senang saya d tinggalkan dek rupa yg gemuk. Apa yg kita perlu lakukan ialah "BERUSAHA mengubah takdir kita." Saya yakin jika kita berusaha InsyaAllah berjaya. Memang susah.. x perlu ubat pon.. kita hanya jaga pemakanan n sebagainya. dlm seminggu dah nampak hasil.. hahaha Biarlah kita d hina asal hati bahagia. Jadikan penghinaan mereka sbgai dorongan utk kita berjaya. (^_^) Jom kita berusaha! saya dah menikmati hasilnya. anda pula bagaimana? Percayalah. bila body kita dah berubah, manusia baru mula mengenali siapa kita. n waktu tu kita perlulah mengajar mereka "erti" sebenar kehidupan :D bersabar ye..

Selendang Merah said...

sabar yew permata biru, setiap yang Allah jadikan mesti ada kelebihan dan kekurangan jadi kita sebagai hambanya brsyukur dengan kejadian yang telah Allah tetapkan..

Lia Irdelia said...

orang hanya pandang luaran..
biarlah mereka dengan cara mereka..
walaupun rasa sakit,
kita tetap kena teruskan hidup..
setiap kelemahan, ada kekuatannya,,
Percayalah.. :)