Thursday, September 15, 2011

muzium pendidikan nasional

Assalammualaikum...
sepatutnya entri nih di post kelmarin... tapi masa tak mengizinkan saya... malam2 nih baru ada kesempatan... syukur Alhamdulillah... dah add subject tadi... dapat la saya menambah kredit.. doakan kejayaan saya k... :)
sekarang saman menyaman sedang giat dijalankan di sekitar UPSI... huhu.. faham dah sistem diorang... so parking keta pon di luar kampus la... mengelakkan dari melayang RM50... so tadi jalan kaki jer g sana sini.. dari kelas, pergi bilik lecturer minor... pastu jumpa penasihat akademik.. pergi fakulti.. dan pergi bangunan canselori dan pergi fakulti kembali.. kemudian baru jalan ke parking kereta di luar.. hampir satu kampus la saya pusing tadi...huhu.. nasib baik UPSI nih kecik sikit... heheheh... balik2 pengsan terus... dah la mula2 panas terik... tiba2 hujan plak.. ngan angin kuat.. adoi... sabar ja la... 

tapi bukan itu yang story kat sini... saya nak story tentang muzium pendidikan nasional yang telah dirasmikan tempoh hari dan terletak di dalam UPSI... so sebagai warga UPSI satu kerugian la kalau saya tak pergi ke muzium tu kan... jadi waktu awal2 nih alang2 kena pusing satu kampus.. saya pon singgah la kat muzium tu... bangga sebagai warga UPSI, bakal pendidik dan seorang anak didik... seronoknya.. muzium nih banyak meletakkan buku2 lama pendidikan.. seperti buku teks dulu2... laporan2 pendidikan, buku2 kesusteraan... yang mana mustahil untuk diperolehi kembali pada masa kini... ada penulisan dari penulis2 tersohor dari satu masa dulu.. dan ada juga alatan2 pendidikan lama yang telah digunakan pada zaman dulu... saya telah sediakan beberapa keping gambar pameran alatan2 di dalam muzium tersebut... sapa2 yang dekat dengan tanjung malim.. meh la melawat muzium pendidikan nasional.. disamping menambah ilmu, boleh tahu asal usul pendidikan kita dengan lebih jelas... kata orang.. tanpa yang lama, tiadalah yang baru... sebab itulah sejarah itu penting... :) jangan bermusuh dengan sejarah..k...

gambar geometri tu.. adalah  pengukur kiblat dulu2, pastu ada cop penghargaan sekolah dan cop rasmi sekolah pondok...









nih lah papan batu yang digunakan menulis dulu2...

ada banyak lagi la yang telah dipamerkan... selepas penat jalan2 dalam muzium.. kat luar tu ada muzium kafeteria... so saya n my frenz... g la tambah tenaga kembali... kami makan mee kari .. heheheh... 

terima kasih kerana membaca..:)

7 comments:

kiz said...

ooo..pi muzium..best best..lama dah tak jejak mana2 muzium..last pun muzium negara masa sekolah rendah dulu..haha..

Pak Pis said...

terbai betul muzium...pak pis sendiri skung ni dah makin suke barang-barang lama...lagu2 lama...x tau la nape..tapi bila tgk barang lama rasa macam ada keunikkan dan rahsia

Zul Fattah said...

Fulamak best r dapat g muzium.. sekurang2nya, kita dapat menambahkan ilmu tentang sejarah..

aimie amalina said...

waaaaaaaaaaa
nak pi jugakk
cam best jekk
dah la pendidikan..kikikiki
dpt tgk gambo2 akak upload ni pon dha besttt
heee
maceh akak!

Atiqah Wadiah said...

beznyer dlm kampus ada muzium..sini x der pon :(

Kancil 8349 said...

wah...bestnya...Kancil pernah lalu je UPSI nie tapi tidak pernah masuk...keistimewaan UPSI ini rupanya...ruginya tidak masuk

iMBobo said...

byk barang2 lama tak?suka tgk brg2 antik :)