Thursday, August 18, 2011

TAJWID

~assalammualaikum~

heheheh.. semalam nuzul Al Quran.. tapi hari nih aku nak tanya... korang dulu masa belajar tajwid korang boleh tak tangkap??? heheh.. tau nape aku tanya??? sebab aku agak lembab nak catch up.. kena hafal.. bila ustazah nak ajukan soalan pada aku.. aku mula la takut.. meraba aku cubit kawan aku tanya.. aduhh.. itulah akibat bila time ustazah mengajar aku nganga.. nak tanya malu... 

bila masuk sekolah menengah baru faham.. masa kecik2 aku g mengaji kat jiran aku punya umah.. memanglah dia tak ajar tajwid.. sebab bila salah dia rotan tangan dan sebut sebutan yang betul.. kemudian aku ikut.. kalau salah dia akan ulang sampai betul.. so kat sekolah bila belajar tajwid aku agak blur.. bila sebut panjang, pendek, dengung... atas bawah.. baris dua di atas.. aku faham la... heheheh....

tapi bila dah besar, kurang plak amalkan membaca Al Quran... ish ruginya aku.. sebab masa kecik dulu tok guru aku kata.. aku lah antara yang paling lancar n senang membaca Al Quran... tapi bila tak diamalkan sesekali baca tergagap2 dan perlu ulang banyak kali untuk membetulkan tajwid... tapi tu pon aku tak comfirm... hurm... aku pon kadang2 takut bila salah tajwid nih.. nanti makna dia lari...

anak buah aku belajar mengaji melalui TV.. sebab bila hantar sekolah agama kadang2 jer ada belajar mengaji.. aku pon x faham la.. kebanyakan sekolah agama.. mengharapkan ibu bapa menghantar anak ke tempat mengaji lain pada waktu lain.. tapi di Subang tu mana ada dah tok guru yang ajar ngaji dirumah.. sepatutnya ustaz dan ustazah la yang harus ambil berat bab2 nih.. parents da bayar duit dan mengharapkan anak mereka boleh mengaji dan terasuh.. tapi kadang2 bila anak buah aku balik, dia cakap ustaz x masuk kelas la apa la.. hish!! tersasar sudah...

entri nih aku cuma nak tanya.. macamna korang tanggani masalah tajwid ketika membaca Al Quran??? kalau ada yang sudi share pendapat tu bagitau la k...:) 

10 comments:

Cik Bell said...

siyesly.tajwid bell kdg2 lupa hukum dia..tapi taw cara bacaan dia..since lpas dpat twrn jdi guru ganti mgajar pend islam.Nak xnak kena ngajar budak2 tu ngaji dan buat latihan tajwid.so.sblom mula PNP akan bukak quran,carik ayat bertajwid nak bg latihan kat dorg..kaji ilmu tajwid tu,kang student tye,xtaw..malu pulak kan..after that,barulah bell dapat kuasai ilmu tajwid tu..Dimana ada kemahuan disitu ada jalan .hehe :)

QueeN TerataI said...

dulu setiap kali tersalah tajwid masa mengaji ustazah mesti ketuk tgn... sakit tue... so smp skrg confirm ingat setiap kesalahan tajwid.. :)

Syara Mohammad said...

ello...

tajwid kat sekolah dulu, tak best!
ibu ajar kat rumah, lg senang. ada gambar rajah, mind-map. senang igt.

jarang hafal tajwid sbb kalau hafal, cepat keliru. I selalu belajar sambil rujuk kat ayat.

paling sng, sambil baca ayat, keluarkan semua hukum tajwid yg ada dalam satu ayat. pergh! camtu lah I belajar daripada ibu.

perit kena rotan semua... tapi, bila ujian agama, tajwidlah yg full marks. Sirah? hancur! hehehe...

U dulu belajar tajwid mcm mane? =D

hazirah kasimon said...

ermm .

yusuf Laili said...

Salam;
tak adalah akupun pening lalat juga bab tajwid..tapi aku belajar4 ok gak sikit..yg penting mesti ada guru.

GaRy™ said...

astaghfirullahalazim... dah lama gary tak sentuh quran... terasa jahil lak.. dulu gary pun lancar baca... sekarang?.. hhmm... tak tau la~..

kapten kakak said...

tadjwid hukum 5 tu aku boleh la sikit2 -.-

NajaHmaDi said...

semalam sy tengok citer ramadan terakhir...skrg ni nk belajar al-quran pon dh canggih kan awk...kat i-pad pon boleh.......

twinkeenabilah said...

Tajwid dulu nak hafal punya lahh pening. Agaknya kalau tak pksa taknye nak hafal. Tapi skrg bila piki blk, kita baca Quran kena bertajwid. So bersyukur sbb belajar tajwid wlupn kne pkse time dulu. Hee

PeRmAtA bIrU said...

syara mohamad::: saya belajar tajwid macam2 cara.. dari sekolah tu macam biasa la kena ingat, hafal, buat lagu.. cara cerakinkan tu pon ada.. tapi bila dah besar nih, kurang mengamalkan.. makin lama makin gagap la..:)