Thursday, August 18, 2011

nikmat itu dariNya...

sebagai manusia pelbagai dugaan yang menimpa kita, apa yang harus kita buat??? banyakkan bersabar.. sesungguhnya apa yang menimpa kita itu ujian dariNya.. kata orang, mungkin hari nih kita deberi nikmat berada di atas, dan mungkin juga esok kita diberi ujian untuk terus jatuh kebawah... bagaimana reaksi kita waktu itu???

sebagai manusia kita akan sangat kecewa dikala kejatuhan yang tiba2.. rasa bagai tiada lagi dunia ini untuk kita.. kenapa??? sebab jiwa dan cinta kita sudah hilang... dah tak tahu arah tujuan.. sudah terlupa segala kenikmatan yang pernah kita rasa... waktu itu kita hanya ingat kita adalah insan yang tak beruntung...

tapi ketika kita mendapat nikmat... kita mula merasakan rasa bahagia, kita akan mula lupa betapa pahitnya kejatuhan... kita akan alpa dan lupa... kenapa??? sebab betapa indahnya nikmat dariNya... waktu dimana orang memuji kita, orang menyintai kita dan waktu dimana dunia bagaikan syurga... inilah lumrahnya manusia...

kita dibatasi satu garis halus yang kita tak nampak.. kita dibatasi satu ruang yang kita tak tahu dimana penghujungnya.. tapi apa yang harus kita lakukan??? bersyukur... bersyukur dengan kurniaan Allah... manusia diberi nikmat olehNya dan manusia juga diberi ujian dariNya... untuk menjadikan kita kuat.. ingatlah kekuasaanNya... 

pandanglah mereka yang lebih lemah dari kita, dan ingatlah ada yang lebih kuat dari kita.. yang penting Allah tiada tandinganNya...jangan mengeluh kerana kedukaan kita hari ni, keluhlah kealpaan kita bila ada insan lain yang berduka... 

islam itu bersaudara apa yang kita mampu buat untuk memulihkan kembali kedukaan saudara kita???
p/s::: bersyukur diberi nikmat dariNya... 

6 comments:

cIk PikA said...

Indah kan nikmat dari ALLAH.. :)

fiq. said...

fitrah manusia, suka pada yang indah2 dan kurang lihat hikmah disebalik apa yang terjadi =]

iMBobo said...

kita perlu sentiasa bersyukur dgn nikmat Allah :) semua yg berlaku bersebab :)

dylla abas said...

kalau kita jadi manusia yg sentiasa b'syukur, insyaAllah jatuh dan bangun kita akan terasa seperti nikmat juga..nice entri

p/s : sy tag cik puteri (",)

http://starfleet2208.blogspot.com/2011/08/ga-saya-mahu-duit-syiling-malaysia-siri.html

syuzi syofia said...

tiap yang berlaku samaada baik atau pun buruk .. semua tu adalah cubaan, Allah nak tengok kite ni ingat x kat Dia.. (^_^)

Abang Stalker said...

abg bersyukur dgn apa yg abg miliki skrg,tabah jgk melalui dugaan yg diberikn.mgkn ada hikmah. :)