Thursday, July 21, 2011

merah memikat,sejuk terpikat, manis terikat

assalam... dan salam sejahtera:::

korang suka x minum air sirap??? apa??? korang x tahu air apa??? jap erk...
ok... air nih la air sirap.. atau air merah.. atau air manis... apa aja la khasiat air nih...
tau x macam na nak buat??? hahhah.. aku x nak ajar kalau korang kata tak tau... tapi aku tau semua orang pernah minum... tambah2 kat tempat kenduri... ni nak puasa nih pon ramai la orang beli pencelup merah... senang wat air sirap... pastu nanti nak raya nanti pon banyak la rumah yang jamu air sirap... pastu budak2 datang raya buat muka... "sirap lagi!!!"
ha nak air strawberi, ribena... minum la kat umah sendiri... huhu.. kan kawan2???

ok2... aku membebel x ingat dunia... meh kita tengok ada khasiat ke air nih... ok.. kalau kat kampung, orang buat guna daun pandan, letak pewarna merah and gula... minum sejuk2 sedap... memang x der khasiat... tapi sedap... kan??? tul tak???

 kita tengok  khasiat daun pandan... daun pandan nih selain wangi bagus nak buang angin dalam badan, lepas tuh dia membantu hilangkan kegelisahan pada seseorang sebab daun pandan ada aroma... lagi aku tak pastilah apa lagi khasiat daun pandan... tapi setiap tumbuhan itu punya kebaikan dan keburukannya... kan???

lepas tu kadang2 orang letak pencelup rose, atau pencelup dari bunga rose... ok bunga rose nih pon ada khasiatnya juga... salah satunya rose boleh menyegarkan kita di samping membantu perjalanan darah yang baik... so ada la juga khasiat air sirap nih... kan???

p/s::: aku buat entri nih sebab semalam aku buat air sirap letak dalam peti sejuk, sekejap jer habis, aku wat lagi, habis lagi, aku wat lagi, habis lagi and begitula seterusnya... so terdetik nak wat entri pasal air sirap... tapi korang terfikir tak selain sirap nih senang dibancuh atau buat??? apa lagi yer penyebab utama masyarakat melayu suka sangat buat air sirap untuk kenduri, jamuan hari raya, dan lain-lain??? huhu... :)

8 comments:

farah hanim said...

amboi..jd dhga bile ckp pasl air sirap :D

diyan said...

kalau haus memang layan minum ayaq merah nih , heeeeee

n a g a_g e m o k said...

sirap + limau + laici...pehhh..terangkat..

leEya said...

merah yg menarik perhatian..sedap diminum

mr.dinie said...

ouh..bole gune pandan ntuk buat air sirap ea..x tau pulak..

PeRmAtA bIrU said...

mr dinie::::ya kat kampung diorang masak air gula letak daun pandan... huhuhu :)

erika nuris said...

senang..ringkas..sedap..meraik...tu kot..selalunya kalau haus sangat mesti nak minum sirap..memang cam tu kot kak..

Abang Stalker said...

haha..bdk2 mn tahu minum air sdp.raya letak air sirap je.kuang3..

nk lg sedap masak air gula dgn daun pandai.bancuh sirap gn air gula tu.bau harum je nti. ;)

psst**tp ada org loya nk minum. -__-