Friday, June 10, 2011

apa puncanya... tiada dara!!!


kenapa yer remaja sekarang suke serah body??? ok sebenarnya isu nih dah basi.. tapi aku baru rajin nak menaip...ya lah pagi2 fresh.. jadi otak aku pon berjalan lancar... 

x semua tau remaja macam ni.. yang aku nak bincang nih tentang renaja yang baru2 nih kecoh mengaku x da dara... ok.. macam dah basikan? tapi aku baru rajin hari nih.. tu pon amik masa tau... ok... 

kawan2 sedia maklumkan??? pada usia 14 tahun ada kemuncak nafsu berahi seorang remaja.. korang jangan cakap tpu... sebab ada antara korang yang may be da ada couple time nih... ok seorang remaja itu mempunyai beberapa peringkat kecemasan... 12 tahun, 14 tahun, 17 tahun, 21 tahun dan 25 tahun... peringakat ni lah antar umur kritikal ibu bapa perlu jaga... aku bukan ibu bapa pon lagi... tapi dari apa yang aku baca... jadi bila hidup bebas sikit.. inilah peluang namanya...

hidup bebas bagaimana??? hidup bebas yang bila ibu bapa percaya 120% cakap kita... itulah bahaya.. kalo jaga rapi n letak sepenuh kepercayaan tak guna tau... ok.. ada antara kita kan kata bodoh la dah tau tu dosa nak wat gak buat apa.. sebab dosa la ia terjadi... bagi yang penuh iman di dada, mungkin perkara nih dapt dielakkan.. tapi bagi yang biasa2 atau langsung x biasa... inilah kekurangannya... tapi betul!!! solat tiang agama.. solat la umpama kau melihat Allah dan Allah melihat kau.. maka kusyuk itu penting ... dengan solat yang didirikan terhindar la kamu dari segala kemungkaran... kalo solat pon sekali sekala macamnakan??? tentulah boleh tersasar... kan? jadi masa ni lah kita kena jaga betul2 adik2, anak2 atau diri kita.. kuatkan iman.. jangan tersasar dengan dosa zina.. astagfirullah... aku dah masuk kategori menasihati nih... semoga diri au dilindungi Allah.... ya Rabb... aku ikhlas...

ok.. aku tak mau masukkan teori... tapi ada sedikit pendapat dari seorang tokoh barat mengenai anak remaja...

KONSEP DIRI REMAJA

Menurut Rogers, antara perubahan nyata yang berlaku pada remaja ialah:

J Perubahan pada fizikal

J Perubahan emosi dan fikiran

J Narcisma(merujuk kepada ketagih cinta dan ingin dicintai untuk mendapatkan kasih sayang pada diri sendiri.)

J Menyertai kumpulan

J Menentang kekuasaan

Peringkat remaja adalah peringkat pemurnian di mana jika konsep menyimpang ia akan 
menghadapi masalah keperibadian yang buruk
ok... yang aku higlite tu.. narcisma... perkara nih lah yang banyak terdapat pada remaja terutama perempuan.. kalau parents lalaikan... gudbai la anak dara mak... macam tu lah lebih kurang... sebab apa jadi macamtu??? sebab belaian merupakan salah satu bentuk kasih sayang.. dari belaian dan perhatian.. akhirnya mereka pon terjunam dipersimpangan... sebabtu la Umar Al Khattab pernah menasihatkan... didik anak mengikut peredaran zaman mereka.... jangan la ibu bapa cuba menyekat apa yang sepatutnya mereka lalui... mereka nak berkawan izinkan.. jemput kawan mereka ke rumah.. jumpa ibu bapa.. malah kalo nak bercinta... izinkan.. nak dating bawa mak.. blehkan??? ha!!! semua tu fitrah...jangan dihalang.. bila dihalang tu yang jadi macam2 tu... kalo kita ikut fitrah tu maka, ia boleh diubah.. anak pon tak la memberontakakan??? ini cuma secebis perkongsian...

ok... kenapa yer seorang remaja boleh buat statement berani mati... sebab dia x nampak apa yang dia akan lalui.. tiada jalan kehidupan yang dia fikiri.. hanya rasa bangga sebab ada seorang kekasih dan pernah disetubuhi...mungkin dia fikir..lepas nih orang x kan bercerita lagi tentang nih.. atau balak aku mesti bangga aku buat pengakuan.. atau ala korang pon bukan baik sangat.. better aku lagi, tak hipokrit... ha!! sebab tu lah... dia lupa yang perjalanan hidup dia masih panjang... dia lupa ibu bapa dia mesti malu dengan ke ikhlasan dia wat pengakuan... dia tak tahu bf dia tu bukan keja lagi..nak kawen pon lambat lagi... ntah2 bila besar ada awek lain.. dia pon tak tau apa perasaan suami dia bila suatu hari nanti tau perkara nih... pendek kata mereka tak berfikir panjang... so jadilah begitu...huhuhu.. malu siot!!!

ok... apa tugas kita??? ambil yang jernih.. buang yang keruh.. baru lah kuat peribadi.. hahah.. sedikit lirik lagu Alahyarham P Ramlee...hahahahah.... kan?

No comments: