Friday, June 10, 2011

~ ANEMIA penyakit darah~

kadang2 aku rasa letih sangat-sangat....so bila keletihan bermakna aku di dalam keadaan lemahla kan??? tapi aku x pernah lagi pengsan.. semput??? ha kadang2 la aku macam sesak nafas.. may be sabab aku lelah la kot... itu belum pasti...ok tapi kadang2 aku punya heartbeat laju tau... dan berulang2 macam berdebar2 tu.... aku kadang2 risau gak..nape yer berdebar nih... kadang2 tu aku sakit kepla gila2.. macam nak amik ja otak ni cuci bagi sejuk... pastu kadang2 pening... doktor kata may be sabab aku rabun... tapi aku g check mata nak wat cermin mata x la teruk beno mata aku nih.. org kedai tu pon macam x bape nak suh aku beli cermin mata dia.. sebab mata aku belom teruk katanya.. dia suh aku guna pembersih mata ja sekali sekala.. ala mcm eye more tu..hahahah... kadang2 aku punya telinga nih berdesing tau.. rasa macam ada binatang terbang ja...
pastu aku juga sangat la susah nak tdo malm.. sebab tu la bila malam ja aku jaga.. kadang2 sehari suntuk aku tak tdo... tdo pon macam tdo kat kawasan peperangan.. tak bape nak lena.. huhuhu ... dan korang jangan pelik kalo korang tengah cakap ngan aku aku buat blur.. tu maknanya aku tak bleh pick up apa korang cakap.. aku jadi blur dan konsentrasi aku akan kurang.. korang cakap ngan aku.. aku pk bendalah lain... itu la jadinya.... hehheh...

ok korang mesti pelik apahal la aku cite semua nihkan??? ok itu semua simptom2 anemia... korang mesti nak taukan anemia tu apa??? meh aku translate::::
anemia adalah situasi dimana keadaan yang tidak normal pada darah iaitu kekurangan sel darah merah di 

dalam badan. hal ini menyebabkan kandungan hemoglobin di dalam sel darah merah kurang. hemoglobin 

merupakan pigment yang mengandungi zat besi di dalam sel darah merah yang membawa oxygen daripada 

paru-paru ke tisu-tisu badan.


Common signs include:
  • Pale complexion
  • The normally red lining of the mouth and eyelids fades in color
  • Rapid heartbeat (tachycardia)
  • Abnormal menstruation (either absence of periods or increased bleeding)
ini pula antara tanda2 lain seseorang tu ada anemia.... dan semua common signs ni ada la pada saya... ok nak jelaskan lagi... 
anemia ni bukan penyakit yang kritikal sangat.. semua wanita akan melaluinya terutama masa uzur.. ya la kita kehilangan banyak darahkan??? tapi setiap orang mempunyai tahap zat besi dan vitaminB yang berlainan... bagi pengamal pemakanan sihat mesti la masalah nih tidak dihadapi... tapi bagi orang macam saya... inilah masalah kami... ok... kalo korang ada masalah2 nih pergi hospital atau klinik.. doktor akan bagi asid folik untuk korang makan.. ubat dia warna coklat... tapi banyak kena makan.. aku x brapa gemar..


 ha tu contoh ubat... tapi aku punya kadang tablet kecik2 jer... kadang2 coklat  lebih sikit..ikut klinik lakan??? 
dulu aku dah pernah masuk wad dah.. sebab anemia nihla... 2 minggu aku kena tahan.. bercampur plak ngn demam denggi... doktor tambah satu pack plasma darah kat aku.. ntah la darah siapakan??? aku tma ja... huhuhu... tiap2 pagi nanti doktor kejutkan aku bagitau nak amik darah.. memang lebam la tangan aku kena jarum tukan??? huhu.. aku x tau la macamna org dadah bleh baik sangat ngan jarum tu.. aku macam x mo masuk dah hospital...
lepas tu aku pergilah follow up kat PPUM.... ya la aku kena tahan pon kat sana gak.. ok lah hospital tu.. separa kerajaan kan??? tapi lama2 aku ponteng jer follow up tu sebab aku rasa macam doktor asyik bagi ubat yang sama ja... pastu asiyk suh aku kurus... mals la kan??? ntah la.. mungkin kadang2 aku mals ponteng kelas kot... sebab tu aku lupakan ja appment tu... heheh...
akibatnyakan??? sekarang aku tertanya2... anemia aku tu ok ke belum.. nape kadang2 uzur melampau2 nih... ha... dan aku pon check la maklumat anemia yang x pernah aku teringin nak chek... yes.. totally semua simptom ada kat aku balik.. adoii.. serabutla kan???  dulu doktor kata aku hampir dapat lukemia...selamt cepat 15 minit... ha ilmu doktor nih hebat betul.. ya la mungkin ukuran hemoglobin aku hampir mencapai 4.5 ja.. orang normal kena atas dari 10... ha sekarang darah aku kalo g check tak akan lebih dari 10... takat tu ja kadang2... kadang 9 kebawah... huhuhu.. 

apa solution aku????
1) aku kena diet korang... kena turunkan berat badan so korang doakan la program aku 2 months without rice akan berjalan lancar k....
2)kena makan banyak zat besi lakan??? apa contoh2 makanan?? bayam... avacado.. sayur2.. ikan... dll..
3) aku da x bleh ponteng folo up ngn doktor... sebab kadang2 doktor nih dia ada ilmu dalm bab2 anatomy manusia nih...
4)kena rajin makan ubat..bukan buka kedai ubat dalam almari aku..hahahah... 

p/s::: kesihatan kita tu penting tau.. sebab dengan kesihatan yang baik kita boleh malakukan amal ibadah dengan sempurna... islam pon menuntut kita menjaga kesihatan... jika tuhan menduga kita dengan kesihatan terimalah dengan hati terbuka.. sesungguhnya Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk kita..kan??? semoga kita semua sihat2 hendaknya...amin..

No comments: