Sunday, April 17, 2011

PENILAIAN AKHIR PERGERAKAN KREATIF...TRILOGI RASA

hurm... apa yer cerita saya kali nih??? ada banyak cerita sebenarnya... tapi yang paling nak cerita sangat, adalah aku baru jer habis penilaian untuk pergerakan kreatif... ish..kalo pkkan sem lepas.. aku takot untuk menghadapi subjek nih... tapi syukur akhirnya sem nih dapat gak aku melaluinya... hahahha.... tapi pengalaman memang banyak la.. sangat2 banyak...ok... x nak melalut banyak... straight to da point...heheheh..
penilaian pertama aku..aku kena jadi mumia... ok.. mumia... rasa2 korang bleh bayang x macamna jadi mumia??? ha! mumia tu dah tentu la kena balut2 satu badankan??? aku pon x tau banyak mana tisu tandas tu di gunakan... (tsu yg aku beli dari billion k..x curi pon kat tandas UPSI)... opsss! tisu??? korang bleh x bayangkan macamna? aku yg badan ala2 comel2 dugong nih kena balut? adoiiii..nak bergerak pon aku takut... takut gila... tapi bila aku wat masa rehearsal, ish..jenuh nak tunggu 45 minit... rasa tension kottttt... tapi!
bila hari penilaian atau persembahan.. mak oiii...masa sejam pon x terasa tau... gila nak rasa apa.. punya la ramai orang mengerumun...(hahha sedikit dialog kak B jamban). yang dtg pula ada yang takut, yang nak kacau x kurang juga yang bisik2 ngutuk ke aku..ish! mentang2 la aku kena diam membisu...hahahhaah.. tak per lah amik la kat korang peluang tu... ok sekarang biar aku kongsi ngn semua org apa aku rasa n aku dapat dari aktiviti mumia nih???
pertama:::: ok, aku nak tergelak sangat2 bila budak lelaki pon terkejut tengok aku... hahahah.. ingat aku hantu ke.. tapi relaks la.. aku kena fokus sedih...kalo la aku bleh gelak..guling2 dah kat situ...
kedua:::::: mmm..bila aku kena diam n fokus, jadi aku betul kena jaga mood aku... kena jaga rasa hati aku... kalo kelakar, terpaksa la buat2 macam diorg tengah wat cita sedih... hahah.. ada yang niat di hati nak kacau aku.. sampai tengok betul2 ke mata aku...adoiiii...lawak la abg oiii... salamat ekau pakai cermin mata, kalo x...tergoda eden...hahahah.... jadi aku pejam la mata untuk mengelak dari ter jatuh cinta..huahauahuaahau....
ketiga::: fokus...memang aku sangat fokus.. walaupon kadang2 tersasar.. ha! pensyarah yang memberi tunjuk ajar kelas pergerakan kreatif ni pon satu! boleh dok p wat lawak kat tepi telinga aku...ish la memang dah nak terketawa dah.. adoi, sakit ulu hati aku tahan gelak... kalo aku boleh gelak...entah la langit ke bapa yang dengar... jadi fokus... fokus aku paling baik pejam mata..ha itu perkara terbaik la kan???kuang2....
keempat::: aku jadi artis weiiii..hahah ramai la orang berebut tangkap gambar ngn aku..ish sekarang nih gambar aku sampai kat mana dah pon aku x tau...paling best..ehem2..ada abang encem dari Aswara tangkap gambar ngn aku...adoiiii syoknyaaaaa... hahah gedix tba2... aku seronok bila org tangkap gambar ngn aku.. rasa diri dihargai...
kelima:: feel sorang2..korg tau x macamna aku bleh termengalir air mata walaupon setitik::: aku pon x tau... tapi tba2 aku sedih bila orang dtg gelak2 depan aku...hoi! aku manusia la..korang x tau ke perasaan aku???ha!!! gimik jer..perasaan tu aku cipta untuk maintain aku punya fokus...minta maaf la kat pensyarah aku..kat dia pon aku ada kata..hahahahahah... untuk elakkan diri dari ketawa...huhu..ampon tok guru... 
keenam:::: aku tba2 jadi berani nak fokus kat org.. dah x peduli dah orang wat lawak ke apa..aku tengok jer sapa2 yang aku terpandang..tengok sampai ke hujung mata..mak oiii ada yang lariiiiii..kuang2 bestnyaaaaaaaa..padan muka... tapi tu nak dekat abis la... hahahah
seronok memang seronok..masa tu la budak yang kepoh n talkative nih x bercakap langsung... boleh bayangkan x??? hahahah... pengalaman jadi mumia memang best.. dan aku bawa pengalaman n semua ayang aku dapat ke dalam diri ini untuk jadi lebih yakin yang aku BOLEH!!!!
ni ada beberapa gambar lepas penilaian dan semasa penilaian...
inilah aku yang menjadi mumia...

ha..ni la pensyarah aku... encik faisal ahmad... atau lebih glamour cik charl...
ehem3...hensemkan??? masa nilah aku nak tergelak terbahak2 sebab dia kata nak tangkap gambar ngn artis..n tba2 artis ni tdo plak... adoiiii...opsss macamna aku tau ni???

ok... ini kami bertiga ngn cik charl...
aku lupa nak bagitau... kami punya pergerakan kretif kali ni tajuk besar dia TRILOGI RASA idea last minit aku dapat masa nak bagi kat MC maklumat tentang kami...adoiii... tapi kami membawa tema n jalan cerita yang berbeza...








yang ni cik shah..kawan cik charl...adoiii encik ni la yang dok wat lawak ngn cik charl... huish...sabar2... hahah...

aku suka gambar nih...hahahha... memoriable...


gambar ni pon aku suka cangat2..hahaha

perkenalkan...ni la juru makeup aku...sayang sha..

ok2... dah tamat cerita mumia... sekarang aku nak cita tentang nana pula... korang nak tau x sapa nana???? nama aku NILAM SUHANA kan??? aku suka nama ANNA... apa2hal pon aku suka nama tu... tapi ANNA tu nama kenangan aku masa muda2..masa gatai nak bercinta... x sesuai... so aku tukar la nama NANA...ok pa tu... kenangan yang di bawa tetap sama... shuh!!! pegi jauh2 ANA...hahaha... sedap hati sendiri... ok... yang ni adalah penilaian akhir aku... biar aku cita sikit tentang para penonton... sungguh aku x promote sangat sebab kebanyakkan kawan aku semua nak exam.. so aku juz ajak2 ayam... aku tau roomate aku iaitu Noor shakilla nak p..tapi aku buat dek aja sebab kecian dia x dak kawan... lagi pon x dak satu pon lagi persembahan aku yang dia miss...cayang my roomate sangat2... hehheeh... tba2 mat din n beberapa kawan yang lain nak datang... so.. dia pon itot... hahaah.. thanks kawan2 korang memang terbaek! thumbs up untuk korang...

sebenarnya proses latihan aku buat cik charl banyak terangkan macam2 kat aku.. dia bukan saja ajar aku pergerakan kreatif, tapi dia ajar vokal, lakonan dan penghayatan... kalau aku nak cerita proses pembelajaran ni..memang best sangat... tak stress langsung... pandai lecturer aku ni handle kelas... kalau korang nak amik minor teater kat UPSI, tunggu sampai dia abis belajar n mengajar... hahahah... sekarang dia nak p sambong belajar... huhu doktor la x lama lagi... ok2... kembali kepada proses pembelajran aku... seronok... seminggu 2 kali ada, 3 kali ada, sekali ada n x dak langsung pon ada... tapi semangat yer.. semua yang terbaek...

2 hari sebelum hari kejadian... pensyarah aku lagi sorang...iaitu cik D... dia macam x setuju la ngn persembahan aku yang x banyak pergerakan... so last minit aku kena olah balik semua.. cik charl ada bagi penambahan last minit... so aku kena practice.. gila gelabah wa cakap sama luuu... hahahahah... kurang dari 24 jam sebelum... macamna aku cuba gak wat yang terbaik.. tdo pon termimpi2... hahahah... selamat aku x lari2 dalam mimpi.. silap2 mengigau nana sepi...hahahah.. haish! mengarut la aku nih... ok... nak tau x... aku x bleh bgtau apa yang aku rasa sebelom tdo.. pusing kanan... esok aku nak lilit kain kat tiang tu ok ke??? pusing kiri...macamna aku nak buat gaya masa sajak terakhir tu... baring plak.. esok aku nak kena  hafal sajak betul2 sat g terkeluar terbang seperti awan plak... meniarap... esok macamna aku bleh ke ada full emosi... adoiiii.. nak tdo pon kacau.. benda ni berterusan sampai aku terlena n bangun kul 8.30 esoknya...tapi malam tu aku pakai foot patch... so aku bangun dengan segar yer...

aku janji nak pegi studio kul 8.oo am...aku lupa kelas aku kul9.00am... adoiiii..... bila sha telepon baru aku ingat.. aku boleh dok amik mood atas katil pagi tu... huish..pala aku nii... ngui! ok.. bila sampai..cik charl yg pantang org lambat pon nak baling aku ngn sesuatu..hohoho...lari kuaq la kau.. takuuut...hahahah... sorry yer cik charl... terlupa... heheh... ok, sekarang aku kena fokus n prepare untuk persembhan..x mo cita meleret2... aku bgtau korg refleksi persembhan aku:::
ok... dari persembahan ni aku fokus dalam bilik kecil tu... aku betul cuba ambil mood.. huish... selamat la yer.. saudah punya persembahan lagu sedih...memang mood masuk la k... bila aku kuar wat persembahan, aku macam lupa dunia... aku x tau macamna bleh jadi macam tu... aku lost.. hilang terus... apa yang aku ingat masa tu.. aku nana.. budak yang malang yang lupa diri n keluarga.. budak yang hatinya x tahu apa erti gembira.. budak yang ingin dunia kembali pada zaman bahagia... aku tak ingat apa yang patot aku buat.. yang aku ingat gerakan2 yang harus aku lakukan... gerakan2 emosi dan luahan perasaan... semoga para penonton semua dapat menghayati watak aku tu...

korang tau x... kain yang lilit pinggang aku yang sepatut x terlucut...terjurai jatuh... adoiiiii... sakit jiwa aku.. so aku kena pandai2 lakan??? tapi pemikiran nih sharp laju sangat.. tindakan2 yang aku buat semua tu aku rasa macam drastik..macam aku telah rancang.. sedangkan aku x rancang pon... itu la pentingnya fokus n menghayati watak..macam pernah aku kata... ikhlas.. bila kita ikhlas.. otomatik persembahan kita itu akan smooth... ikhlas jangan cuba menipu penonton... kalau aku nana yang sepi..maka pada waktu itu aku memang nana yang sepi... jadi la apapon... aku bleh lalui sebab aku ni nana..nana yang sepi... dan semua tu perjalanan hidup aku...

ok.. aku nak bagitau cabaran aku... aku kena buat pergerakan kat tiang yang ramai peonton.. uish!!! mak oi... kalo dalam pemikiran normal..mesti aku buntu.. tapi bila aku jadi nana.. aku redah saja.. bila buntu nak bergerak.. aku pon berkomunikasi dengan penonton..mangsa dia... hahaha.. roomate kesayangan aku...hahah... aku nak ketawa tengok muka dia... tapi aku tahan.. korang tau aku belajr dari mana??? aku belajar dari mumia.. aku dah x da effect tenung mata orang.. orang yang takut tenung aku... hahahah... tapi aku malu.. ada ke aku tunjuk belakang kat penonton..adoi.. selamat azizuddin... huhu x per la mat din dah seperti adik aku...hurm...  tapi betol.. aku memang rasa yang aku nana..macam ada satu roh yang masuk badan aku... gilakan???ok part yang aku nak cerita sangat...

lepas belit2 di tiang, aku kena wat pergerakan lambat.. pergerakan ni aku reka sendiri.. aku pon x ingat pergerakan apa yang aku buat..yang pasti ia berpandukan luahan hati aku... dan panduan yang cik charl bagi... dan pada hari tu aku berjaya buat pergerakan2 tu... kesannya... lepas persembahan aku sakit satu badan.. aku sakit kaki gila2 hingga x bleh drive.. tapi aku paksa kuat... aku x mau manjakan diri... hurm... sekarang masih sakit lagi..tapi kian ok.. foot patch pon dah habes.. dapt duit baru bleh beli lagi... sabar yer... ok... ni ada sedikit gambar untuk tatapan.. tapi masih ada banyak yang kawan aku belum bagi... hurm...

tiang ni la yang aku kena lilit... tapi ni sehari sebelum yer...
itu kucing dalam kenangan... da dimusnahkan...





dalam bilik ni aku amik mood sebelum persembahan...

nampak x besi tu dah di belit??? ha ni masa aku mula sajak rangkap last...

ni senior2 yang tolong yer...


kami bertiga... TRILOGI RASA
KETABAHAN-KEMUSNAHAN-KESEPIAN



lepas persembahan dan sedang di nilai...



ok kawan2 sampai sini sahaja... thanks... 



No comments: