Friday, November 26, 2010

~~kenapa~~

kehidupan manusia berbeza... ada yang sangat beruntung dan ada yang sangat malang...namun ia tetap pada batasan yang sama apabila manusia itu belajar bersyukur... begitu juga dengan kehidupan manusia... kita telah diduga dengan dugaan yang berbeza...merasai kemanisan yang berbeza dan keperitan yang berbeza... begitu juga aku... aku kadang2 hanya mampu tunduk malu.. kadangkala aku hanya mampu tunduk merayu... kadangkala mutiara jernih yang menemani aku... 
dalam hidup aku belum pernah aku membayangkan dugaan sehebat ini...bukanlah impian aku untuk menjadi begini..zahirnya orang dapat melihat aku hanya sebagai seorang pelajar..seorang gadis dan manusia biasa.. tetapi secara batinnya, hati aku ni bergelodak... bergelodak kerana gelora remaja... kerana aku tewas dalam lautan remaja.. aku tersasar dari perisai yang aku bina selama ini... 
orang hanya dapat melihat aku... meluahkan rasa hati mereka... mencerita kegembiraan mereka dan tak pernah seorang pon pernah tahu dan kenal sebenarnya aku... kadangkala aku rasa malu... orang ada yang meletakakn aku di satu tahap yang sangat mulia... dan ada orang meletakkan kau ditahap paling jahat... pernah orang tahu hati dan perasaan aku??? hurm~~~
aku mungkin dilihat sebagai seorang yang nakal, muslimah yang tidak berdiri pada paksinya... seorang hamba yang jauh dari tuhannya, seorang manusia yang tidak mengikut syarak dalam berpakaian, seorang yang tidak menjaga batas pergaulan, seorang yang sangat 'gila-gila'... tapi hakikatnya aku hanya aku yang tahu...
ada keinginan aku bersikap kembali seperti dulu, diam ketika di duga, sabar kektika di ganggu, tunduk bila dimarah... namun itu semua dulu...ketika aku masih bodoh tentang dunia..namun kini aku sudah pandai menilai.. menilai sifat manusia..menilai cara manusia, menilai jenis manusia...sejak aku kenal segalanya, aku belajar untuk berdiri tetap pada prinsip dan cara hidup aku...
dan doa yang tak pernah aku lupa " Ya Allah, jauhilah aku dari segala sikap riak, dengki, cemburu dan iri hati, tetapkanlah iman ku, jadikanlah aku hamba yang ikhlas, hamba yang ikhlas, hamba yang ikhlas dan tabah dalam segala dugaan MU.. bantulah dan peliharalah hamba MU ini Ya Allah...."
aku mula mengorak langkah mencari dan memilih teman, menghindari teman dan mendoakan teman... walaupon aku takut dosa ku yang tak terhingga padaNya... namun aku yakin Allah itu maha pengampun dan maha berkuasa dalam segala-galanya... hurm... 
Ya Allah perancangan Mu itu amat sempurna....

No comments: