Monday, October 17, 2011

hari penuh dengan tanggungjawab

assalammualaikum...

kepada semua kawan2... harap2nya dulu, kalian suka bertandang kesini. hari nih korang masih bertandang.. dan selamanya korang akan bertandang.. hurm... terima kasih banyak2 saya ucapkan...

sedaya upaya, sebaik boleh, saya akan terus menerus bertandang ke blog korang... walau x dapat komen or tinggal jejak, baca entri korang pon dah cukup buat saya... hurm.... kuat sebenarnya pengaruh blog.. lebih kuat dari facebook... hurm... caya x???

apa yang saya nak korang semua tau???

hidup kita dipenuhi dengan tanggungjawab... tanggungjawab yang telah terpikul dan di amanahkan buat kita... sapa kat sini yang merasakan diri dia tiada tanggungjawab??? jangan tipu... even seorang bayi kecil itu pon sudah punya tanggungjawab... tapi mereka belum wajib memikul tanggungjawab itu kerana mereka belum sedar kewujudannya... 
jadi, adakah antara kita masih elum sedar kehadiran tanggungjawab??? 
dulu masa saya kecil, saya pelik,kenapa orang dewasa suka bekerja??? kadang2 saya menangis sebab x nak rumah sunyi... kakak2 n abang saya pergi sekolah dan saya sorang2 kat umah... tinggal dengan nenek yang dari pagi hingga petang asyik banyak dengan kerja... 
mak n ayah juga sibuk dengan kerja, ayah keluar pagi pergi pasar, beli itu dan ini... mak, kadang2 kerja malam, kadang2 kerja siang, kadang2 rehat untuk ambil tenaga balik untuk kerja esok hari... semua orang sibuk... saya??? masa tu saya pon x ingat saya sibuk dengan pa kecuali main dan tengok tv...

sekarang bila dah masuk alam dewasa, saya sedar, betapa dunai ini penuh dengan tanggungjawab... sekarang saya sendiri tidak selalu ada dirumah, tidak akan selalu ada masa untuk bersantai... meeting la, discussion la, presentation la.. n macam2 lagi yang terpikul di bahu... inilah tanggungjawab yang mustahil saya lepaskan... ia satu amanah... 

kadang2 saya penat, saya letak tanggungjawab saya pada perkara paling remeh... dan akibatnya, hati saya kucar kacir dan saya kembali sesak untuk bernafas...adakala saya biarkan... dan makin terhimpitlah dada saya dengan permasalahan yang sangat kecil asalnya... beratnya tanggungjawab, melepaskan ia umpama memberi diri sendiri racun yang membunuh dengan diam...
cepatlah pulih wahai diri, jika semakin lama kau begini, racun ini akan membunuh segenap hati mu...
tanggungkawab paling utama adalah amanah dari Allah... moga aku terus kuat melawan diri dan meletakan cinta ku lebih buatNya... 
semakin hari, hati nih sugul dan kontang... sebab betapa duniawi menjadikan aku manusia yang alpa... cepatlah pulih hati...
 

6 comments:

3no gr33ny said...

amanah....senang ditutur..tapi sukar dilaksanakan..yang penting..ikhlas dalam diri..

Kathy Tuah said...

semoga kita suma x lupa dgn tggjwb yg ada..

Cik Cura said...

orang dewasa memang banyak tanggungjawab

seronok kalau budak kecik je kan=)

QueeN TerataI said...

tanggungjawab yg diamanahkan itu mengajar kita menjadi manusia yg baik..

Muhammad Burn said...

tanggungjwb dan kerja xkan hbis smpai bila2. kdg2 kita perlu buat perkara yg mampu beri keseronokan kpd diri.

CikGu Ma said...

setiap manusia yg dijadikan Allah dilahirkan bersama tanggung jawab

***my fren sangat terharu bila bc segmen: JOM HARGAI SAHABAT ^_~