Saturday, August 13, 2011

HANYA KERANA BENCI!!!

~assalammualaikum~

kenapa benci??? apa yang menjadi puncanya??? bagaimana??? seronok x??? apa yang kau dapat??? semua tu apa yang harus seseorang tanya bila dia mula membenci... kenapa??? sebab benci itu merupakan virus dan kuman yang boleh matikan jiwa kita.. membuang rasa kemanusiaan.. dan akan hancurlah seorang manusia itu... 

benci... membenci adalah sifat yang sangat dilarang, kerana dari satu kebencian ia akan merebak kepada permusuhan dan persengketaan... kebencian yang kecil juga boleh menghilangkan rasional seseorang, maka, jadilah pelbagai hal yang membunuh jiwa insan...

sedikit rasa benci sebenarnya akan melahirkan rasa iri hati... kemudian dia bertukar kepada dengki, setelah itu ia mula tidak puas hati maka, bila persengketaan atau salah faham terjadi, meletus lah perkara2 yang tak rasional terjadi... perkara yang seharusnya berada diluar batasan seorang manusia iaitu:
membunuh, merogol, mendera dan macam2 lagi mem ada... dan akhirnya benci ini membawa kepada derita...

jadi kawan2 semua.. mehla kita bersuka ria.. jangan tanam sifat benci didada.. akibatnya??? memang kita x boleh jangka..:)

5 comments:

farah hanim said...

yup
hidp msti enjoyyy :D
jagalah hati jgn kite kotori :D
jalan2 sblm tdo
slmt malam :D

alif ismail said...

benci...??? alif ade gak perasaan tuh tapi alif akan cuba padamkan perasaan tu cepat2 dengan melakukan kerje2 yang berfaedah seperti membuat dodol...hihihi... hilang stress...

Panggil aku Han said...

benci membenci ni memang tak patut...cuma kadang tu perangai seseorang dn perbuatan seseorang terhadap kita membuat kn bibit kebencian tu menguasai diri..hmm..

iMBobo said...

betul tu.. kebencian merosakkan diri sebenarnya...

QueeN TerataI said...

betul... penyakit PHD ni mmg sukar nak dielakkan... semoga kita jauh dr perkara mcm nie..

p/s: sis ada tag adik.. sila la jenguk eh