Sunday, July 31, 2011

SEGMEN TAULADAN : JOM INGAT PESANAN IBU AYAH


jom join ramai2 k... tekan gamabr di atas...

pesanan ibu dan ayah... sebenarnya ada macam2 pesanan mak n abah aku... memang selalu aku ingat dan kadang2 bila aku ingat termenitis juga air mata aku... hati aku memang kecik dan ada taman k... ok, nih ada beberapa  pesanan mak and abah aku yang aku selalu ingat:::

PESANAN ABAH AKU
  1. bila belajar tu buat yang terbaik. belajar bersungguh-sungguh.
  2. bina kehidupan dengan baik. kejar impian diri sendiri dulu, bila da tercapai cita-cita dan impian, baru la bersedia untuk ke gerbang perkahwinan... jangan rugikan diri sendiri dengan cinta...
  3. jangan cepat putus asa, bila kita berusaha, Allah nampak usaha kita, berdoa lah pada rezeki Dia, InsyaAllah bila rezeki tu ada, kita akan berjaya.
PESANAN MAK AKU
  1. makan bagi cukup , biar bertenaga, jangan fikir sangat nak diet,satg belajar pon cepat letih.
  2. jangan lupa berdoa kat Allah, jangan lupa solat dan ingat Allah banyak-banyak. ujian hidup ni ada macam-macam jangan cepat mengalah. semuanya kuasa Allah.
  3. doakan kesihatan Mak and Abah.. semoga baik2 selalu.
nih pesanan yang aku ingat sangat2 keluar dari mulut mak dan ayah aku. ada banyak la lagi nasihat, macam belajar rajin-rajin, jimat duit, dan lain2. cuma yang nih nasihat yang sekali jer mereka bagi, aku terus ingat sampai hari nih...

selalunya nasihat dari abah aku yang aku akan betul2 pahat kat otak, sebab abah aku selalu cakap sekali dan time yang memang aku sangat2 memerlukan. mak aku plak, memang hari2 dia akan pot pet pot pet... so nasihat dia hari2 berubah... tapi aku terima saja... heheheh.. itu la keistimewaan ibu, x letih bercakap walau saban hari... nanti aku jua bakal menjadi ibu, dan aku x tahu macamna plak gaya aku... kan???

mak ngan abah aku nih sanggup pergi ikut ke mana saja aku duduk... kalau dulu dok asrama setiap minggu p melawat, aku dok KL setiap bulan mai tengok aku, bila sekarang aku dok tanjung malim, selang sebulan mesti melawat aku... memang mereka ibu bapa terbaik dalam hidup aku... dan ada satu pesanan mereka yang sangat2 aku ingat dan akan merealisassikannya...:
BILA AKU DAH KERJA, MEREKA NAK IKUT AKU DUDUK KAT MANA AKU TINGGAL, DAN MEREKA NAK DOK NGAN AKU KAT SITU.
walau kadang-kadang mak aku sindir kata aku nanti x mau bela mereka... tapi aku tahu itu cuma kata-kata untuk mencabar aku... dan aku berjanji, bila aku ada rezeki, aku boleh sewa / beli rumah, aku akn ajak mereka duduk ngan aku dan semoga Allah kuatkan iman dan hati aku untuk menjadi anak yang baik... x mau aku melukakan hati mereka...dan kalau aku bertemu jodoh, harap dia boleh terima keputusan aku... :)

kepada tuan segmen, thanks buat segmen macam ni, sekurang-kurangnya aku boleh me'log'kan pesanan ibu bapa aku dalam blog aku nih... thanks tuan segmen..:)

7 comments:

Freaky said...

biasanya nasihat itu sangat masih. tidak ikut, maka buruk akibatnya.. bila ikut, indah nikmatnya

aimie amalina said...

betol ckp freaky!
wee
sebaknye la bacce..
huhuhu

PeRmAtA bIrU said...

ya betul tu freaky... nasihat ibu bapa tu masin... dan punya kebaikkan yang tersendiri...

aimie::: ini bingkisan dari hati.. masa taip pon menitis air mata..:)

TheSyafiq Mokhtar said...

assalamualaikum.. terima kasih sebab sudi join.. ada diantara pesanan2 ibu bapa yg kita terlupa.. jadi segmen ni usaha untuk kita sama2 muhasabah dan mengingat balik apa yg dipesan..supaya kita sentiasa rasa dekat dengan ibu bapa..terima ksih sebab berjaya mengingatkan balik diantara perkara2 yg boleh wat kita terlupa.. terbaik.. tima kasih sudi join.. :)

PeRmAtA bIrU said...

waalaikumsalam... sama2 syafiq... :)

leeya abdul said...

wah! berpesan pesan juga akhirnya kita ya.. chanteq2x. :)

Syafiq Mokhtar said...

Assalamualaikum entri khas untuk segmen tauladan dah siap.. :) dijemput untuk lihat..btw thanks sebab sudi join..


http://thesyafiqmokhtar.blogspot.com/2011/08/entri-khas-untuk-segmen-tauladan-jom.html