Thursday, June 16, 2011

~susu ibu juga harta~


Haaa.....ni kisah benar dan menarik...
Alkisah pada suatu masa, di sebuah hospital bersalin di Amerika. Maka
adalah dua orang ibu yang melahirkan sorang anak lelaki dan sorang lagi anak perempuan. Masalahnya, kedua-dua ibu tadi, mengaku yang merekamelahirkan anak lelaki tersebut!
 Ni kes berebut anak lelaki le
 
Oleh kerana mereka melahirkan pada waktu dan masa yang sama, maka timbul
lah sedikit masalah bagi menentukan ibu yang sebenar bagi anak lelakitersebut.Pada waktu tersebut, tiada lagi ujian DNA. Maka doktor pakar dariAmerika bertanya pada kawan dia, sorang doktor dari mesir, macam mana nakselesaikan masalah tersebut. Dia orang dah buat ujian darah dah, malangnya,kedua-dua ibu tersebut mempunyai kumpulan darah yang sama. Lagi rumitmasalah tersebut!

Maka doktor Amerika tu tanya le doktor dari mesir, macam mana nakselesaikan masalah ni, sebab dia dengar orang kata Islam dan Al-Quran niagama yang sempurna, dan setiap masalah ada penyelesaiannya di dalamAl-Quran. Maka terkedu lah doktor dari mesir tuh! Nak tak nak, doktor darimesir tu, ajak doktor Amerika tu berjumpa dengan sorang kawannya, iaituseorang ulama terkenal dari mesir. Maka ulama dari mesir tu tanya lah apamasalahnya. Setelah diceritakan segalanya, maka ulama mesir tersebuttersenyum. Ulama mesir tadi suruh diperah susu kedua-dua ibu yangmelahirkan anak tadi! Dan dibuat ujian tentang kandungan kalsium, zatgalian dan sebagainya! Setelah selesai ujian, mereka diminta membawakeputusan ujian dan berjumpa semula dengan ulama tersebut.

Setelah dapat keputusan ujian, maka mereka pun bertemu semula dengan ulama
tersebut. Nak tau apa keputusannya ? Salah satu dari susu ibu tersebut,mengandungi 2 kali ganda bahan-bahan seperti kalsium, zat galian danapa-apa yang sepatutnya berada di dalam susu ibu. Maka ulama mesir tersebutberkata, ibu yang mempunyai susu yang mempunyai bahan-bahan 2 kali ganda itulah ibu sebenar kepada anak lelaki tersebut! Maka doktor amerika tadibertanya, apa buktinya di dalam Al-Quran, maka ulama mesir memberitahubahawa, bahagian untuk anak lelaki itu adalah 2 kali ganda dari anakperempuan, begitu jugalah dalam soal pembahagian harta pusaka. Jadi, olehkerana itu adalah hukum Allah, susu ibu juga merupakan 'harta', maka untukanak lelaki, adalah 2 bahagian, berbanding untuk anak perempuan !

2 comments:

NasZ said...

baru tahu..thanx sebab kongsi ye?

INI ABANG BEN PUNYA PASAL LA...

PeRmAtA bIrU said...

most welcome nasz....