Monday, April 25, 2011

~first time aku ke ASWARA~

ok.. saya x nak cerita banyak... tapi nak kongsi sedikit pendapat saya first time pergi aswara... ok sebelum pergi... dalam kepala otak saya yang x tau apa2 tentang aswara, ish... memang saya pk memang semua yg terbaik la... tapi apa jangkaan yang saya boleh bagi pada pelajar tahun pertama diploma teater aswara. dah tentu la lakonan diorg meletupkan? ada soul yg best dan macam2 lagi... ok, tajuk teater ni kalo x silap aku ..buat menyapu si air mata... komfem la sedihkan? aku pegi memang nak tgk macamna budak2 aswara buat show... ok x da rasa lain melainkan aku bisik dihati.. andai ia bisa membuat jantung aku berdegup kencang..maka show ni terbaik... sebab selalunya kalo teater yang best fikiran aku akan terus menerus pk tentang show tersebut dan masa menonton aku x akan hilang fokus dan rasa meremang n berdebar semacam..pelik aku ni... org lain buat show.. aku yg terasa jiwanya... huhuhu

tapi... mula2 tgk aswara aku hampa.. xlah hebat mana pon. hanya sebuah institusi di tengah kota... kemudian bangunan dia pon x la grand sangt... sama aja macam bangunan IPSI di UPSI...huhu.. cuma mungkin aku belom melawat merata tempat... ok la kiranya... sebab lansdkap sana nampak cantik..ada letak lukisan2 yang memang artistik dan lawa sangat... grand la juga... tapi dalam kepala otak ni asyik kata... fakulti muzik dan seni persembahan UPSI best lagi... mungkin aku tidak berada dalam komuniti sana...

masuk aja black box tu persembahan dah mula... dalam hati aku kata..best jugakan kalo kat UPSI pon ada bilik seperti itu...maka jika aku buat produksi akhir dengan lakonan monodrama... bleh gak jual tket n bentukkan produksi... panggung budaya UPSI x sesuai untuk monodrama... hurm.. aku da tersasul cerita... ok... persembahan pelajar ASWARA....

kebaikan:::::>
- cantiknya set pentas dia...memang macam rumah di tepi hutan... dengan tingkap, almari dan segala macam la bentuk ruang tamu dulu2...
- project suara... memang best cara lontaran suara mereka... terutama yg memegang watak samad... memang suara dia cukup memenuhi seluruh bilik... kiranya diorg mmg fokus habis la... si kamal.. buka mulut.. adoiii.. x terbuka.. tapi lontaran suara.. ok gak... bagus budak2 ni...
-lakonan... ada jiwa.. watak itam...kamal... timah.. samad...kecuali sesetengah babak...
-ada keyakinan diri... sempoi la gak..
-aku suka watak kamal... dia menghidupkan cerita dan nampak jujur dalam lakonan dia..memang wujud manusia sesinis tu yer... suka bersastra.. begitu juga itam..aku suka...

keburukan :::::::>
= aku x tau kenapa aku tak percaya pada watak aini... ya muka dia sedih...tapi aku x dapat tengok penyiksaan dan kesedihan itu..mungkin sebab dia kena belakon banyak perasaan seperti cemburu dan sedih.. atau mungkin dia x yakin dan x rasa perasaan itu.. aku x tau... dan disebabkan ini jalan cerita yg menarik dan kesampaian ini... tidak berakhir dengan mood yang sepatutnya.. diorg lakonkan mood sedih dan kesal.. tapi x tertempias atau terkena pon aku... no feeling at all.. memang x nampak jiwa..dalam persembhan tu... nampak sebuah lakonan...so aku tak percaya...
= seterusnya samad... aku x tau umur samad waktu tu... yg aku nampak gambar kenangan yang di dinding rumah lebih tua dari wajahnya tika itu.. aku nampak samad macam seorg lelaki muda yang sangat jahat pada penduduk kampung yang mencurangi isteri dan seorang yang bengis... aku x nampak dia seorg yg berpengaruh, berpengalaman dan berkuasa.. yang nampak pada dia adalah seorang anak muda... jadi macamna yer???

hurm.. mungkin mereka masih baru... tapi aku rasa budak minor teater UPSI pon masih baru..tidak terlalu fokus pada latihan teater aja.. perlu beri komitmen pada kelas yang lain... tapi penyampaian mereka sangat bagus dan terkesan dihati.. pelikkan... hurm..tapi yg menariknya teater ni.. pelakon dia hensem2.. so aku buka juga mata untuk melihat wajah mereka... aku suka...jangan jual seni dengan rupa paras... ia seoalh2 mencuri!! mencuri jangkaan penonton untuk melihat lakonan yang mantap... bukan pelakon yang hangat... huhuhu...

tapi dalam bas aku tengok balik kertas yang diberi... ok aku baru tau... mereka menghidupkan produksi dengan sendiri.. pensyarah hanya membimbing... berbeza ngn UPSI yang pensyarah sangat suka membantu..i like... selain itu.. mereka berlakon berganti2.. lain2 hari... maknanya.. ada hari mereka yang berlakon ada hari mereka tidak berlakon tetapi menjadi teknikal... hurm... hebat... memang hebat.. tahun pertama telah mempunyai produksi yang kesemua hal mereka yg uruskan.. tak ada staff aswara atau pensyarah.. kesalahan sana sini boleh ditutup sebab mereka berjaya menghidupkan produksi itu... tahniah!!

BERSAMA PARA PELAKON











KAMAL


CIKGU BESAR









No comments: