Friday, July 8, 2011

NAMA YANG BERMAKNA


hurm... antara kata kunci dan post yang sering dibaca oleh pembaca dalam blog saya ni adalah nama dan sifat saya... (new tab yer kalau nak baca)..hehhe.. jadi saya macam kasihan lakan??? sebab bila diorang view tu sekadar nama dan sifat saya yang saya dapat dari facebook... ada gak saya search kat google tentang tu..n ada gak bloger lain yang letak entri tentang tu...

pengalaman saya bila searching kat pak cik google ke makcik yahoo ke memang kecewa la bila apa yang saya nak tu x dapat... bila dapat macam x de kena mengena.. geram kot... so supaya orang search n x kesal saya wat la entri nih... may be diorang tak jumpakan??? dan may be entri nih boleh membantukan???

nama yang bermakna tu penting tau... sebab kita sentiasa mendoakan orang tu dengan memanggil nama... itulah doa yang paling senang sekali.... panggil nama... kalau nak peringkaskan.. kita letak nama NAZIF----> BERSIH maksud dalam bahasa melayu.. so lama2 dia bersihla kan???? ha betul tak semua??? last2 dia beli baju kuning p perhimpunan sabtu nih..hehhe..kalau kita letak nama dia pengotor... lama2 dia jadila pengotor..kan??? sebab tu x digalakkan kata anak kita bodoh bila marah..ubah saja dengan bertuah... doa ibu tu mujarab k ibu2 sekalian.. marah macamna pon janganlah menyumpah anak2... mereka perlu dididik ibu bapa sekalian.. bukan kerja cikgu je semua tu... hahahha.. bleh tiba2???

letak nama anak anda dengan kata kerja dalam bahasa arab k... sedap di dengar... esok kat sana pon guna bahasa arab tau... mmm... bahasa arab tu bahasa kita.. x bleh cakap gunalah pada nama... tapi jangan la ambil dalam Al Quran sebiji2.. ha tba2 letak siti noor baqarah... upssss... cahaya lembu betina... jangan yer wahai para ibu bapa... letak nama biar la yang cantik... nur fatihah ke??? cahaya pembukaan... hurm..murah rezeki dia...

ambil la dari sifat2 Allah... Muhammad Rahman ke... yang terpuji penyayang.... hurm.. baru la sedapkan di dengari... nanti masa dipadang masyar juga x lama dia menunggu... letak la nama seperti para rasul... biarla di dunia dia berbaris panjang.. di akhirat esok dia di depan... hurm.. harap selaras dengan akhlak dia....

saya??? nama saya adalah barang... objektif bukan subjektif... hahah... maksud nama saya istana permata biru... jadi orang selalu mendoakan saya menjadi permata... maka sekarang saya memohon.. doa la segala yang terbaik pada sebutir permata ini... masa tu zaman ibu bapa meletakkan nama anak ikut sedap sahajakan??? Alhamdulillah walaupon makna nama saya tidak gah namun masih bermakna baik... bukan pelik maknanya... masa tu belum senang nak jumpa buku nama... internet pon belum pandai lagi nak guna... hehhe.. masih guna typewriter zaman Labu Labi... hahhah.. jadi ibu bapa yang bijak pandai sekarang nih..janganlah memberi alasan lagi.. carilah maksud nama anak yang bermakna baik yer... 

contoh::
PEREMPUAN
1) nurul afiqah= cahaya sangat pemurah dan berpengetahuan
2)nur hafiy ardini=cahaya yang memuliakan isteri yang penyayang
3)nur hannah amni damia= cahaya kasih sayang ketenangan dan keamananku bijaksana
4) zahirah nur surfina= kilauan cahaya bersih/suci
5) nurjannah fatihah= cahaya syurga pembuka

LELAKI
1)muhammad arif syahmi= yang terpuji bijaksana mulia,berani ,bijak
2)muhammad aiman syafiq= yang terpuji yang bertuah penyayang
3)muhammad muhaimin abid= yang terpuji memelihara dan mengawal yang beribadat/beribadah
4) nurul adib iqbal= cahaya sopan/beradap kejayaan...
5) muhammad alif helmi= yang terpuji sahabat sabar dan berakal.

ok2.. aku just bagi contoh nama2 yang best dan maksud yang baik... tapi sebenarnya nak gabung nama ni lebih baik betul tatabahasa dalam bahasa arab tu.. lagi bagus la... tapi aku dulu x sekolah arab..jadi susah gak la aku nak reka bagi contoh... hehehhe... 

ok korang pergi sini la yer... insyaAllah ada nama yang sedap dan baik korang boleh jumpa... 

semoga entri nih dapat membantu yer.. carilah nama yang baik dan bermakna.. nama2 di atas adalah hasil pemikiran aku, nama anak2 buah dan kawan2 yang sempat aku ingat keunikkan nama diorang..hahhaahhaha...ok.. smile:)

No comments: