Saturday, February 9, 2013

Al Fatihah buat ibu ku tercinta

Assalamualaikum. ..
Sempat jua kiranya saya menaip meninggalkan jejak coretan buat tahun ini. Sungguh hati ini telah di duga sekali lagi.

Jika pada 17 januari 2012 perginya puteri kesayanganku kembali ke sisi Allah.walau hati terasa sedih. Namun aku harus redha. Redha dengan aturan Dia. Dan pada 31 januari 2013 pada pukul 1.10 pm di ICU hospital sg buloh, pemergian ibuku pula kembali ke sisi Dia... Allah S.W.T...

apa lagi yang mampu ku kata... kata apa lagi yang mampu ku ujarkan... tiada lain melainkan ayat2 suci Alquran dan zikir-zikir memuji Allah... Dia lebih mengetahui segala yang terbaik...

redha dengan pemergian ini, walau ia bagai satu kejutan atau tiba-tiba hilang, namun penerimaan sebagai satu aturan yang telah ditetapkan itu perlu... rahmat dan kasih sayang Allah itu pasti ada... dan Dia lah maha pengasih lagi penyayang...

ketika aku memohon padaNya ketabahan dan kesabaran, maka aku diberi ujian... ketika aku rasa tiada kemampuan dan kekuatan... lalu aku belajar menjadi tabah... dan terus bersabar... ketika aku merasakan nikmat kesabaran... tiada perkataan yang mampu aku ungkapkan melainkan dihati ini tidak habis menyebut nama Allah S.W.T... melafazkan doa dan merintih agar terus diberi kesabaran dan ketabahan... melalui fasa kehidupan baru dengan tenang... 

hikmahnya perancangan Allah... Dia tidak membiar hambaNya tercari-cari dalam kegelapan.... dia menyuluh ruang agar hambaNya mampu mencari jalan... Dia membimbing dan menjadikan kekutan yang tak pernah ada itu wujud dalam diri hambaNya... maka apa lagi yang boleh aku harapkan selaian limpah rahmat dari Allah SWT... 

kadang-kadang manusia mudah lupa, lalai dalam kesengan dan keselesaan yang Allah berikan... sebab itu diberiNya dugaan, ujian agar terus manusia meminta hanya satu-satunya kepada Dia... dulu aku pernah membayangkan jika ini yang berlaku kuatkah aku... sungguh aku lemah... mungkin aku akan lemah dalam memudik bahtera kehidupan ini... menjadi insan yang terus lemah dan lemah dalam setiap sudut kehidupan...

hakikatnya aku salah... tiada kelemahan yang datang tetapi sebuah semangat dan kekutan yang tiba-tiba hadir di segenap ruang... adakala aku merasakan matang sudahkah aku... sedangkan kadang-kadang aku mengaku aku agak kebudak-budakan... kadang2 hanya perkara2 begini yang memunculkan kematangan kita yang tak pernah orang nampak... dan diri sendiri pon x pernah tahu... hurm...


 "semoga roh ibunda ku "Salbiah Binti Bakar" berada dalam kalangan orang-orang yang dirahmati Allah... dilindungi oleh Yang Maha Pengasih... Ya Allah limpahkanlah rahmat mu kepada ibunda ku... dan hanya Engkaulah Tuhan pemberi Rahmat dan Maha Berkuasa... Ampunkanlah dosa-dosanya... Sesungguhnya Engkaulah sahaja Tuhan yang disembah... dan tiada tuhan melainkan Engkau Ya Allah..." Amin~~


Al Fatihah

4 comments:

Unknown said...

al-fatihah

Nour Adieb said...

takziah

Amoi Farah said...

Al-Fatihah

Unknown said...

janji Allah itu pasti..dari Dia kita datang dan pada Dia kita kembali